Kuvituskuva

Voihan ajatuspuisto!

Tänä vuonna on tullut tietoa kahden uuden Ideapark-kauppakeskuksen rakentamisesta Suomeen. Toisen Ideaparkin on määrä nousta Pieksämäelle, ja kolmatta kaavaillaan Vihtiin. Ensimmäinen Ideapark on toiminut Pirkanmaan Lempäälässä vuodesta 2006 lähtien. Yhdyskuntarakenteesta ja liikenteen päästöistä huolestuneena olen kuunnellut uutisia korvat luimussa. Tuntuu käsittämättömältä, että tällaisina ilmastoherätyksen aikoina massiivisia kauppakomplekseja ripotellaan ympäri Suomen peltoja.

Esimerkiksi Lempäälän Ideaparkin omien tietojen mukaan kauppakeskuksessa on käynyt vuoden aikana seitsemän miljoonaa kävijää. Kävijät ovat huristelleet Ideaparkiin keskimäärin sadan kilometrin päästä. Jos oletetaan, että kaksi ihmistä matkustaa yhdessä autossa, niin pelkästä Lempäälän Ideaparkin liikenteestä tulee 126 000 tonnin hiilidioksidipäästöt. Saman verran päästöjä syntyisi, jos noin 22 000 ihmistä tekisi edestakaisen matkan Helsingistä Phuketiin, tai jos 129 000 suomalaista lähtisi viikonlopuksi Pariisin kevääseen. Aika paljon!

Laskelmassa täytyy kuitenkin muistaa, että kaiken Ideapark-liikenteen vaihtoehtona ei ole ollut se, että kävijät olisivat loikoilleet kotisohvallaan. Kyse ei toisin sanottuna ole liikenteen puhtaasta nettolisäyksestä. Voi olla, että vaihtoehtona olisi esimerkiksi ollut ajaminen johonkin isompaan kaupunkiin ostoksille. Kuitenkin jos nettolisäystä on Lempäälän Ideapark-liikenteestä edes puolet tai yksi neljäsosa, puhutaan edelleen isoista luvuista.

Pääkaupunkiseudulla kaupan kilpailu on kovaa mutta myös potentiaaliset asiakasmäärät suuria. Ehkäpä juuri siksi pääkaupunkiseudun Ideaparkiksi kutsuttu Vihdin hanke on suunnitelmista massiivisin. Vihdin Ideaparkista suunnitellaan Suomen suurinta kauppakeskusta, joka olisi valmistuessaan 15 hehtaarin suuruinen. Esimerkiksi Helsingin Itäkeskus on kooltaan 11 hehtaaria. Itäkeskuksella ja Vihtiin suunnitellulla Ideaparkilla on kuitenkin selvänä erona myös se, että helsinkiläiset pääsevät Itikseen metrolla, mutta 50 kilometrin matka Vihdin Nummelaan täytyy helposti taittaa henkilöautolla.

Vihdin kunnanjohtajan Petri Härkösen mukaan kunnan tavoitteena on edesauttaa junaradan saamista Espoosta Vihdin kautta Lohjalle. Vihdin Ideapark myös sijoittuisi Turun moottoritien ja Porintien liittymäkohtaan, jonne on kaavailtu osayleiskaavassa noin 50 hehtaarin työpaikka-aluetta. Kuitenkin jos Ideaparkin rakentamiseen aiotaan ryhtyä viimeistään vuonna 2010, jää liikennöinti alueelle ainakin pitkäksi aikaa pyörien varaan. Kymmenien hehtaarien työpaikka-alueeltakaan kun ei irtoa Vihdin Ideaparkiin haviteltua kymmentä miljoonaa kävijää. Jos taas kävijät aiotaan repiä raideliikenne-ostareiden, kuten Helsingin Itäkeskuksen tai Espoon Sellon, nykyisistä asiakkaista, haistatetaan ilmastotavoitteille pitkät.

Kaupunkitutkija Kaarin Taipale on perustanut Facebookiin ryhmän, joka kritisoi erityisesti Vihdin Ideapark-hanketta mutta vaatii laajemminkin loppua Suomen peltojen ”ideaparkittamiselle”. Ryhmään on ilmoittautunut lyhyessä ajassa lähes tuhat jäsentä. Kansalaistoiminta onkin nyt tärkeää, jotta esimerkiksi Vihdin paikallispoliittiset intressit eivät ryttää kansallisia suunnitelmia alue- ja yhdyskuntarakenteen järkevöittämiseksi. Ideaparkien sijaan takamaille voisi jättää ihan oikeita ajatuspuistoja – metsiä ja peltoja, joilla olisi helppo hengittää.

Tagit: , ,

2 kommenttia

  1. Ideaparkeista on tullut julkisen ihan kohde. Voihan ollakin, että uudet Ideaparkit aiheuttavat massiivisia kasvihuonepäästöjä ja tuhoavat metsää, mutta Pieksämäellä melkein 20 vuotta asuneena, minusta tuntuu oudolle.

    Pieksämäki oli 90-luvulla uppoamassa suohon, mutta uuden vuosituhannen myötä sai uutta puhtia merkittävästi. Uudet työpaikat ja nyt Ideapark ovat elintärkeitä Pieksämäen kaltaiselle kaupungille. Tässä onkin ristiriita: joku Helsingissä asuva herra julistaa, että Pieksämäen Ideapark on luonnon kannalta tuhoisa. Eikö luonnon kannalta olisi kaikkein parasta, että ihmiset asuisivat yhdessä julmetun korkeassa tornissa, eivätkä liikkuisi koskaan muualle.

    Otin siis tässä vastakkain ympäristökysymyksen ja syrjäseutujen elinvoiman lisäämisen. Kumpi on tärkeämpi?

  2. Hei, Pieksämäki saattaa olla Vihtiä parempi paikka Ideaparkille, sillä se on yksi Suomen raideliikenteen solmukohdista – toisin kuin Vihti tai Lempäälä. Samalla näyttää hurjalta, että Pieksämäen Ideaparkin vaikutuspiiriin (ks. http://www.ideapark.fi/opencms/opencms/media/pieksamaki_sijainti.html) suunnitellaan kuuluvan myös yli 250 kilometrin päässä sijaitseva Kajaani. Pääkaupunkiseudulle Ideaparkin rakentaminen on kuitenkin erityisen nurinkurista sillä täällä ei ole pulaa hyvien liikenneyhteyksien päässä olevista suurista ostareista – tehokkaista ilmastonmuutosta hillitsevistä keinoista taas hyvinkin. Ilmastonmuutos vaatii suuria, rakenteellisia toimia. Pitää tottua siihen, että asutaan ja eletään tiiviimmin ja ekotehokkaammin. Tällaisia fiksuja yhdyskuntia sen sijaan voi sijaita hyvinkin eri puolilla tätä laajaa Suomen-maata.

Kommentoi

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi