Kuvituskuva

Viisaita lehmiä ja luksusta vaativia kissoja – yritys nähdä mainoslauseiden taakse

Onnellisista tuotantoeläimistä puhuminen on jo vanha juttu. Mutta että viisaan lehmän maitoa? Sellaista ajoi ohitseni Arla-Ingmanin rekassa, tai jos ei kuormassa niin ainakin kyljessä. Mitä ihmettä on viisaan lehmän maito?

Yritin Internetin ihmeellistä maailmaa koluamalla selvittää, mistä on kyse. Ei selvinnyt. Yhtiö itse ei nettisivuillaan lehmiensä viisaudella leveile. Mutta sen sivuilta opin, että tärkeintä Arla-Ingmanille on luonnollisuus; yrityksen luonnonläheisen toimintatavan perusta on luonnollinen kehitys, jonka ansiosta me kuluttajat olemme Lähempänä Luontoa(TM). Se, mitä yritys luonnollisella tarkoittaa, muuta kuin ”yhä luonnollisempien tuotteiden kehittelyä”, jäi minulle hiukan epämääräiseksi. Täytynee kysyä Arla-Ingmanin toimitusjohtajalta, tai sitten naapurin viisailta lehmiltä.

Yhtä suurta hämmennystä koin kuultuani Kitekat-tv-mainoksen. Syöttämällä kissallesi kyseistä kissanruokaa, ”hän voi elää täyttä elämää”. Aloin miettiä, millaista on kotikissan täysi elämä (sillä suhtaudun kriittisesti eläinten inhimillistämiseen), ja onko se todella kiinni Kitekatista.

Mikäli täysi elämä ei riitä, voi kissallensa turvata luksuselämän syöttämällä sille saman Mars-yhtiön Shebaa, joka ”valmistetaan vain hienoimmista raaka-aineista. Valitse lohifileepaloja, pieniä tonnikalafileepaloja, meheviä kanafileepaloja tai mureita häränsuikaleita.” Herättävätkö nämä hienot raaka-aineet jonkun muunkin mielessä epäilyksiä?

Entä koirat? Mars ”ei valmista koiranruokaa, vaan monipuolista ja laadukasta ruokaa koirille.” Täysi (koiran?)elämä on siis taattu!

Ei-eläinten ruokaa valmistava Mars syöttää myös ihmisiä – lähinnä suklaapatukoilla. Yhtiön myynti oli vuonna 2008 30 miljardia USA:n dollaria ja se myykin eniten suklaata maailmassa.

Eläinoikeusjärjestöt ovat arvostelleet Marsia eläinperäisten raaka-aineiden (kuten vasikoiden mahalaukusta saatavan juoksutteen) käytöstä suklaapatukoissa sekä epäeettisten rottakokeiden rahoittamisesta. Yhtiö on saanut kritiikkiä myös epäreilujen kaakaopapujen kaupasta. Sen on väitetty ostavan kaakaota Länsi-Afrikasta viljelijöiltä, jotka käyttävät ilmaista tai alipalkattua lapsityövoimaa. Vuonna 2009 Mars vastasi kritiikkiin ilmoittamalla, että vuodesta 2020 lähtien kaikki sen hankkima kaakao tulee olemaan sosiaalisesti ja ekologisesti kestävää.

Vuotta 2020 odotellessamme ehdimmekin mietiskellä, tekeekö meidän ja viisaiden lemmikkiemme elämän täydeksi luksus, luonnollisuus vai jokin muu raaka-aine. Ja kuinka paljon valintamme mahtavat vaikuttavaa.

(Minä tosin en ole vielä kyennyt elämään täyttä elämää ilman juustoa. Pahus.)

Tagit: , , , ,

3 kommenttia

  1. Arla Ingmanin puolesta haluaisin vastata kysymykseesi siitä, mitä luonnollinen tarkoittaa Arla Ing-manille. Haluamme tarjota kuluttajille tuotteita, jotka on valmistettu vastuullisella tavalla. Tavoitteemme on kunnioittaa luontoa kaikessa toiminnassamme, niin tuotannossa, pakkauksissa, kuljetuksissa kuin yrityksemme muussakin toiminnassa. Monet tuotteemme ovat jo luonnollisia, eikä niissä ole käytetty lisäaineita. Meillä on edelleen myös tuotteita, jotka sisältävät keinotekoisia aromeja tai lisäaineita. Tavoitteemme on vaihtaa niiden sisältämät keinotekoiset lisäaineet luonnollisiin. Pakkauksissa pyrimme käyttämään materiaaleja, jotka kuormittavat mahdollisim-man vähän luontoa, elintarviketurvallisuutta unohtamatta. Pyrimme myös optimoimaan kuljetukset niin, että kuormitamme luontoa mahdollisimman vähän. Tässä vain muutamia esimerkkejä. Voit lukea lisää tavoitteistamme osoitteessa http://www.arla.com/closer-to-nature/ -sivuilta.

    Ystävällisen terveisin,
    Outi Fagerlund
    viestintäpäällikkö
    Arla Ingman Oy Ab

  2. Kiitän vastauksesta pohdintaani, Outi Fagerlund.
    On todella hienoa, että Arla-Ingman pyrkii luomutuotannon osuuden kasvattamiseen (vaikka 10,5 prosenttia vuonna 2011 onkin vielä melko vaatimatonta) sekä tuottaa ja käyttää biokaasua ainakin joissakin laitoksissa. Nämä asiat ovat jotakin konkreettista – toisin kuin ympäripyöreä viherjargon.
    Toivoisin yritysmaailmalta ”vihreiden” ilmaisujen huomattavasti vastuullisempaa käyttöä; näihin kuuluvat mm. ”luonnollinen” sekä ”vastuullisuus”. Ympäristöystävällisyyttä korostavia sanoja on helppo viljellä ilman, että niillä oikeasti tarkoitetaan yhtään mitään, ja tätä (sekä kuluttajien sinisilmäisyyttä) monet yritykset käyttävät surutta hyväkseen. Myös Arla-Ingmanin kampanjassa oikeat teot ja tavoitteet peittyvät maalailevan mielikuvamainonnan alle.

Kommentoi

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi