Kuvituskuva

Urheiletko likaisissa vaatteissa?

Urheiluvaateostoksilla menee aina sormi suuhun. Lenkkareiden ja muiden treenivermeiden huono maine palautuu mieleen: moni sporttibrändi on ryvettynyt hikipajasyytöksistä. Jos liikuntaa haluaa harrastaa, pitää kuitenkin olla tossut, joissa jalat säilyvät terveinä. Ja rehellisyyden nimissä – kyllä oikeissa urheiluvaatteissa rehkiminen on huomattavasti mukavampaa kuin vanhassa college-abipuvussa, joka lepattaa tuulessa kuin pallopurje, päästää silti viiman lävitseen, imee itseensä kosteutta ja painaa lenkin lopulla viisi kiloa.

Mikä siis avuksi urheiluhankinnoissa? Treenivaatteita löytää vain harvoin käytettynä, eivätkä kainaloista kellastuneet tekniset paidat tai linttaan juostut sämpylät välttämättä houkuttele. Blackspot-merkkiset reilut tossut taas ovat varmasti ihan kivat niin sanotut vapaa-ajan kengät, mutta lenkille en niillä lähtisi.

Mutu-tuntuman mukaan kotimaiset merkit saattaisivat olla parempia kuin jättimäiset kansainväliset brändit. Eli mieluummin Karhun kuin Niken tossua, Haltin kuin Stadiumin tuulitakkia?

Finnwatchin tutkimuksen mukaan ei sittenkään. Hikipajat pinnalla –raportti paljastaa, että kotimaiset merkit ovat eettisyydestä paljon pahemmin pihalla kuin kansainväliset kilpailijansa. Haltin, Erätukun, Karhun ja Exelin tuotteet valmistetaan pääosin Aasiassa, mutta yhteiskuntavastuuta ei valvota. Yritykset eivät kuulu mihinkään tehtaiden oloja valvojaan järjestelmään eivätkä ne paljasta alihankkijatehtaiden yhteystietoja, toisin kuin esimerkiksi Nike, Puma, Adidas ja Reebok.

Suomessa toimivista urheiluketjuista parhaiten pärjäsivät Top-Sport ja ruotsalainen Stadium, jotka ilmoittivat tarkastavansa tehtaat itse. Muilla ketjuilla ei ollut lainkaan toimintaohjeistoja, vaan ne luottavat niihin brändiyrityksiin, joiden merkkejä ne myyvät. Tähän ryhmään kuuluu ikävä kyllä myös partiolaisten omistamat Partiokaupat, joista suurin on Partioaitta. Partiolaisetkaan eivät yllättäen ole asettaneet hankinnoille ehtoja sosiaalisten vaikutusten ja ympäristövaikutusten perusteella. Partiokauppojen myynti ei ole mitään joulukalenterikauppaa, vaan yli 25 miljoonaa euroa vuodessa.

Tavaratalot ja marketit pärjäsivät selvityksessä yllättävän hyvin. Ne ovat liittyneet tehtaiden oloja valvovaan BSCI-aloitteeseen. Kaupan keskusliikkeiden välille on ilmeisesti muodostunut myönteinen kilpailutilanne yhteiskuntavastuusta, raportissa arvellaan.

Pitäisikö huonosti yhteiskuntavastuunsa hoitaneita yrityksiä sitten boikotoida lenkkarihyllyllä? Finnwatchin mukaan ei sitäkään. Boikotoiminen vain hankaloittaisi työntekijöiden tilannetta tehtailla. Neuvot huolestuneille kuluttajille ovat niitä tuttuja: osta vain vähän mutta laadukasta. Ja muista ostoksilla ollessasi kysellä valmistusolosuhteista, tai jätä palautetta vaikka nettisivujen kautta. Yritys nimittäin laskee yhden kyselijän kertovan siitä, että paljon suurempi joukko asiakkaita on huolissaan samasta asiasta.

Liikunnan pitäisi olla reipasta, raikasta ja iloista – myös valmistusketjun alkupäässä. Ehkä urheiluhullu maailma alkaa joskus suhtautua likaiseen peliin tehtailla yhtä vakavasti kuin likaiseen peliin urheilijoiden aineenvaihdunnassa. Pekingin olympialaisia ainakin yritetään painostaa siihen suuntaan.

Tagit: , , , ,

Kommentoi

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi