Kuvituskuva

Sähköautot – sittenkin suuri huijaus?

Öko-instituutin Saksan ympäristöministeriölle tekemän selvityksen mukaan sähköautojen päästöt ovat suuremmat kuin kehittyneimmillä bensiinimoottoreilla. Päästövähennyspotentiaali riippuu energiantuotantorakenteesta.

Selvityksen mukaan miljoona uutta uudella uusiutuvalla sähköllä kulkevaa sähköautoa voisi Saksassa vähentää liikenteen päästöjä noin 5,2 miljoonaa tonnia eli kuusi prosenttia henkilöautoliikenteen päästöistä vuoteen 2030 mennessä. Bensiinikäyttöisten autojen ekotehokkuuden parantaminen voisi Öko-instituutin selvityksen mukaan vähentää kuitenkin peräti 25 prosenttia henkilöautoliikenteen päästöjä.

Vain täysin uusiutuvalla energialla ladatut sähköautot säästävät ympäristöä, vaikka WWF:n aikaisempi selvitys Plugged-in: The End of Oil Age (pdf täällä) väittääkin toista. WWF:n mukaan sähköautot ovat jopa neljä kertaa normaaleja polttomoottoriautoja energiatehokkaampia vaikka sähköautojen käyttämä sähkö olisi tuotettu fossiilisilla polttoaineilla.

Suomessa sähköautojen potentiaalia on selvitetty liikenne- ja viestintäministeriön toimesta. Selvityksen mukaan sähköauto ei ratkaise henkilöautoliikenteen perusongelmia, suoritteiden ja ruuhkautumisen lisääntymistä eikä sähköautojen edistäminen saa olla ristiriidassa joukkoliikenteen kehittämisen kanssa. Näyttää myös siltä, että sähköautot tulevat markkinoille liian hitaasti suhteessa siihen, kuinka paljon päästöjä pitää pystyä liikennesektorilla vähentämään tulevien vuosien aikana.

Ministeriön selvityksen mukaan ”Suomessa on liikenteessä noin 2,5 miljoonaa henkilöautoa. Suomen sähköautokanta vuonna 2020 voisi alimmillaan olla noin 11.000 ja ylimmillään noin 140.000, todennäköisimmin noin 35.000 kappaletta, mikä tarkoittaisi n. 1,5 % osuutta kannasta.” Ainakaan sähköautojen takia ei siis ydinvoimaa tarvitse rakentaa, kuten on joskus väitetty.

Selvityksen mukaan ”Sähkön tuotantokapasiteetin kannalta sähköautojen tuleminen ei ole suuri haaste. Miljoona sähköautoa, määrä joka on saavutettavissa vasta 2030 jälkeen, käyttäisi n. 4 TWh sähköä, joka on alle 5 % sähkön nykykulutuksesta Suomessa.”

Suomessa sähköautot voisivat niiden lukumäärästä riippuen vähentää tieliikenteen päästöjä 1-3 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Sähköautoihin siirtymisen varaan ei siis kannata laskea kovin paljon. Tästä näkökulmasta katsottuna Tekesin noin 100 miljoonan euron budjetilla toimiva EVE-hanke vaikuttaa hiukan ylimitoitetulta. Tuolla summalla olisi tehty Helsingin joukkoliikenne käyttäjilleen vuodeksi lähes maksuttomaksi.

Parhaiten liikenteen päästöjä vähennetään kiinnittämällä huomiota liikennetarpeen vähentämiseen esimerkiksi kaavoituksen keinoin. Myös joukkoliikenteen sekä kävelyn ja pyöräilyn tukeminen ovat keinovalikoimissa sähköautoja ekotehokkaampi ratkaisu. Vasta viimeisenä kannattaa tukea siirtymistä biokaasu- ja sähköautoihin.

Sähköautojen osalta pitää lisäksi varmistaa, että niiden tarvitsema sähkö on tuotettu uudella ja lisäisellä uusiutuvalla energialla. Muuten ympäristöhyöty jää haittoja pienemmäksi. Mikäli jostain syystä kuitenkin omistat fossiilisilla polttoaineilla kulkevan auton, kannattaa se muuttaa sähköautoksi ja ladata kotiin tulevalla päästöttömällä ekoenergialla.

Tagit: , , , ,

4 kommenttia

  1. […] viikon aikataulut läpi. Julkaisin kirjoituksen Luonto-Liiton kulutus.fi -sivuilla sähköautoista: Sähköautot – sittenkin suuri huijaus? Kirjoitukseni Maaseudun Tulevaisuudessa turkistarhauksen ympäristövaikutuksista oli myös […]

  2. oletko nyt lainkaan ottanut huomioon polttoaineen jakeluverkkoa. polttoainetta kuskataan ympäri Suomea ja siihenkin kuluu fossiilista polttoainetta. sähkön voi sen sijaan ottaa suoraan verkosta, eikä sitä tarvitse kuljetella tankeissa yhtään minnekään. sitäkin kannattaisi miettiä, että vähän väliä sattuu onnettomuuksia, joissa öljytankki hajoaa matkan varrelle ja maaperä/vesistö pilaantuu paikallisesti sen seurauksena.

  3. mitä järkeä on sitten tehdä sähkö autoja jos edistynyt bensiini moottori kuluttaa monta kertaa vähemmän kuin sähkömoottori?

  4. Sähköautojen isoin etu piilee siinä että ne eivät käytä öljyä. Niistä tulee varsin kysyttyjä, mikäli öljyä ei yllättäen ole saatavilla. Ei tarvitse jonottaa huoltamolle, vaan tankata kotiseinästä.

Kommentoi

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi