Kuvituskuva

Prius – Vastuullisuuden harhakuva?

Vastuullinen kuluttaminen ei olekaan niin yksinkertainen juttu kuin voisi äkkiseltään ajatella. Normaali banaani vs. Reilun kaupan banaani? Melko yksinkertaista, eikö? Jättimäinen Hummer-maasturi vs. ympäristöystävällinen Prius-hybridi? Valinnalla ei tarvitse paljon päätä vaivata?

Toyotan mainoksien mukaan Prius on auto, jonka bensan kulutus on muita malleja ja merkkejä pienempi, ja on siksi parempi ympäristölle. Tämä kuulostaa loogiselta, mutta Priuksen ekologisuus on kuitenkin kyseenalaistettu. Prius voikin joidenkin tutkimuksien mukaan olla paljon huonompi ympäristölle kuin maasturit.

Väitteelle on olemassa hyvät perustelut. Bensan kulutus ei itse asiassa olekaan ainoa tai edes tärkein tekijä auton ympäristövaikutuksista puhuttaessa. Tärkeintä olisikin miettiä auton koko elinkaarta. Raaka-aineet, niiden lähteet, tuotanto ja kuljetus vaikuttavat kaikki tietysti ympäristöön.

Seuraakin siis pakollinen fakta-osuus Priuksen vastustajien näkökulmasta katsottuna:

Priuksen akku sisältää nikkeliä, mikä louhitaan Ontariossa, Kanadassa. Kyseinen laitos on kuitenkin surullisenkuuluisa sen tuottamien saasteiden vuoksi. Sitäkin turmelevampaa kuitenkin on, että nikkeli kuljetetaan sen jälkeen Eurooppaan jalostettavaksi, sitten Kiinan kautta Japaniin kokoonpanoa varten ja vasta sieltä Yhdysvaltoihin. Jokainen vaihe maksaa niin rahassa kuin saasteessakin paljon enemmän kuin esimerkiksi juuri ympäristön veriviholliseksi ajateltu Hummer. Vielä kun otetaan huomioon, että Priuksen odotetaan kestävän ajossa vain noin kolmanneksen niistä kilometreistä kuin Hummerin, ei se enää näytäkään ekologisuuden perikuvalta.

Tutkimuksia on tietysti tehty molemmin puolin, ja maallikon on vaikea ottaa selvää, kumpi puoli on oikeassa. Joskus kun tuntuu vaikealta ottaa selvää, onko esimerkiksi niinkin arkinen asia kuin voi meille maailman luonnollisin ja terveellisin asia vai kuolemaksi. Todennäköistä on, että tässäkin keskustelussa totuus sijaitsee jossakin näiden kahden ääripään välissä.

Näyttäisikin siltä, että ekologisin vaihtoehto on ostaa käytetty auto, jonka bensan kulutus on alhainen. Monet autot pääsevät nykyään lähestulkoon samoihin lukuihin bensan kulutuksessa kuin Priuskin, mutta eivät vahingoita luontoa yhtä paljon tuotannossaan ja niiden elinkaarta voidaan myös näin pidentää.

Ainakin voimme oppia tästä sen, että asioiden tutkiminen kannattaa aina. Median tai yrityksen hypetykseen ei kannata luottaa kuin ei yksipuoliseen argumentointiin ylipäätään. Ehkä Prius vain auttaa omistajiaan tuntemaan kuin he tekisivät jotain ympäristön puolesta?

Tagit: , , , ,

3 kommenttia

    • Samoin minä odotan akkuteknogialta Priuksen omistajana paljon. 3 sukupolven Priuksen akustolla on ajattu jopa 600 000 km akuston varauskyvystä ollessa jäljellä vielä 80% alkuperäisestä. Kilometrimäärät kertovat paljon myös auton muun teknologian luotetavuudesta jota myös katsastustilastot tukevat, useimmat autot ovat jo poissa liikenteestä huomattavasti alhaisemmila kilometrimäärillä.
      Prius ei ole sähköauto, vaan hybridi joka hyödyntää normaalisti tuhlatun jarrutusenergian ja pudottaen bensiinin kulutusta n. 40% vastaavan tehoiseen ja kokoiseen automaatti-bensiini versioon. Miltei kaikki suurimmat autovalmistajat tuovat kuluvana vuonna omat hybridiversionsa markkinoille ja jonka jälkeen Prius menettää nimensä synonyyminä hybridiautolle. Myös ensimmäiset tavallisesta sähköpistokkeesta ladattavat versiot tulevat markkinoille. Edelleenkään ei ole kysymys aidosta sähköautosta, vain sähköllä ajettava toimintasäde kasvaa entisestään. Sähkön loppuessa auto jatkaa normaalisti matkaansa polttoaineella oli se sitten bensa tai diesel, toki hyödyntäen edelleen jarrutuksesta saamaansa sähköistä lisäenergiaa. Tulevaisuus ennen sähköautoja on vielä vuosikymmeniä hybrideissä, eikä sähköautojen tarvitsemia kalliita latausverkostoja tarvitse rakentaa. Uusi teknologia on aina ennen yleistymistään kalliimpaa kuin perinteinen. Se ovatko hybridit vastuullisuuden harhakuva on toisarvoista jos vaakakupissa on tulevaisuudessa fossiilisten polttoaineiden loppuminen ja hiilidioksidipäästöt.

Kommentoi

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi