Kuvituskuva

Pölynimuri ja auto, nuo uudet ilmanraikastimet

Ilmastotalkoot ovat nyt muotia. Niin muotia, että sillä myydään pölynimureita.

Kodinkoneketjun koko sivun mainoksesta ekologo nielaisi puoli sivua, nyt ollaan mukana kestävässä kehityksessä. Sivun toinen puoli täyttyy pölynimuri- ja laajakulmatelkkarin mainoksista. Ja itse asiassa mainos jatkuu neljän sivun verran.

Imurille on mainoksessa annettu monenlaisia ympäristömerkkejä. Vihreät pallerot kertovat, että masiina on energiatehokas (pistokkeen kuva), kierrätettyä muovimateriaalia (kierrätysnuolien kuva) ja sen äänitaso on alhainen (kaiuttimen kuva). Lisäksi imuria koristaa ympäristöjärjestön logo: yhteistyössä ilmaston hyväksi.

Myös 40-tuumainen litteä TV on saanut kolme vihreää merkkiä: haittavaikutusten vähentäminen, vihreät arvot valmistusprosessissa ja vastuu planeetasta.

Kukahan merkit on antanut, ja mitä tarkoittavat vihreät arvot ja vastuu planeetasta noin konkreettisesti telkkarin kohdalla? Siitäpä ei löydykään tietoa, ainakaan kovin helposti. Ketjun sivut eivät kerro näistä ympäristöpalleroista yhtään sen enempää kuin lehtimainoskaan.

Mainonta siis haiskahtaa ikävästi viherpesulta. Ja vielä ikävämpää on se, että viherpesu puhdistaa myös kuluttajan omantunnon raikkaaksi. Jos orastavasti ilmastotietoinen ostaja epäröi uuden elektroniikan ostamista, nythän kieltäytymiseen ei ole enää tarvetta! Uusi imuri on niin paljon parempi ympäristön kannalta kuin vanha (vaikka sen valmistamiseen onkin kulunut energiaa ja raaka-aineita).

Maailman pölynimureiden energiankulutuksella ei nähdäkseni hetkauteta ilmastonmuutosta suuntaan eikä toiseen, mutta toisin on autojen suhteen. Toissapäivänä alkoi autoalan Suuri Viherpesukampanja: ”vanhan auton turvallisuus, taloudellisuus ja ympäristöystävällisyys eivät ole nykymaailman vaatimusten tasolla”.

Kampanjan sivujen mukaan ”Suomessa on 600 000 vanhaa autoa, joista tulisi jo päästä eroon. — Katalysaattorit tulivat vuonna 1992 pakollisiksi uusiin autoihin. Suomessa on kuitenkin edelleen 600 000 henkilöautoa, joissa ei ole katalysaattoria ja jotka rasittavat meitä ja ympäristöämme tupruttelemalla häkää ilmaan mielin määrin.”

Niin, uudet autothan ovat suorastaa ilmanraikastimia, niin tehokkaasti niiden päästöt puhdistetaan!

Ikävä kyllä katalysaattori ei suodata hiilidioksidia pois pakokaasuista. Sen määrä riippuu suoraan polttoaineen kulutuksesta, joka ei ole vähentynyt uusien autojen myötä. Ihmiset hankkivat yhä isompia ja varustellumpia menopelejä. Itse asiassa tämä autoalan etujärjestöjen ja vakuutusyhtiöiden Kierrätysarvoa-kampanja auttaa kuluttajia tässä pyrkimyksessä: kun vie vanhan auton kierrätykseen, saa etusetelin uuden auton ostamiseen. Eli on varaa ostaa vähän isompi.

Sivustolla autetaan kuluttajaa myös kertomalla ”Mistä saan paremman”. Listasta voi valita Alfa Romeon, Chevroletin tai vaikka Jeepin. Kaikki merkkiliikkeet ovat mukana kampanjassa. Jeep jeep.

Vanhan, pienen auton vaihtaminen uuteen ei ole automaattisesti mikään ekoteko. Autoilun vähentäminen on.

Tagit: , , , , ,

3 kommenttia

  1. Terävä kolumni! Tosi fiksu. En olisi tullut ajatelleeksi noita puolia – vaikken itse yksityisautoilekaan.

  2. Eikö näitä viherpesijöitä voisi vähän sivaltaa esimerkiksi julkisuuden tai suoran palautteen avulla? Mainostamisessakin on sentään pelisääntönsä.

Kommentoi

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi