Kuvituskuva

Polkupyörän keväthuolto

Riippumatta siitä, kuulutko koko talven pyöräileviin sisseihin vai kaivoitko ajokkisi varastosta kesäkautta varten, on pyörän keväthuolto paikallaan! Sama tietysti pätee mihin vuodenaikaan tahansa, jos hommaat käytetyn menopelin.

1. Pese ja puhdista pyörä kunnolla. Ellei pelkkä vesi tahoa, laimea astianpesuaineliuos auttaa pinttyneen lian poistamisessa.

2. Ketjujen puhdistuksessa oiva apuväline on vanha hammasharja. Jos ketjut ovat kauttaaltaan vanhan öljyn ja lian sekaisessa töhnässä, on ehkä tarpeen käyttää liuotinta (valopetrolia tai pyöräliikkeestä saatavaa liuotinta). Muista puhdistaa myös keskiöratas tai -ratakset ja takarataspakka sekä niiden välit. Tässä voi käyttää kankaasta revittyjä suikaleita.

Öljyä ketjut joko irrottamalla ne ja upottamalla öljyastiaan likoamaan tai öljyämällä ne huolellisesti kauttaaltaan niin, että öljy varmasti tunkeutuu kaikkiin ketjun niveliin. Pyyhi lopuksi liika öljy pois, jottei se sotke pyörää ja kuskia. Tavallinen polkupyöriin ja ompelukoneisiin tarkoitettu öljy sopii hyvin, ruokaöljy taas keräa likaa ja pölyä.

Samalla on hyvä tarkistaa, ettei ketju ole kovin vanha ja venynyt. Uutta ketjua ei kannata vaihtaa uusimatta myös takarataspakkaa, koska se kuluu samaa tahtia ketjun kanssa, ja vanhat ratakset voivat tuhota uuden ketjun nopeasti.

3. Tarkista, että kaikki ruuvit ja mutterit ovat tallella ja kunnolla kiinni. Tsekkaa jarrupalojen kunto ja toimivuus. Huomioi myös jarruvaijeri; rispaantuessaan sen lujuus kärsii, ja se myös irtoaa helpommin. Jos säikeitä on katkennut, vaihda vaijeri uuteen! Jarru- sekä vaihdevaijerit kannattaa myös öljytä; tiputa öljyä liikkuviin osiin sekä kuoren sisään.

4. Tarkista renkaiden ilmanpaine sekä yleiskunto. Ilmaa on sopivasti, kun renkaat antavat pikkuisen periksi painettaessa. Jos ulkorenkaat ovat kovin kuluneet, kannattaa niiden vaihtoa harkita. Etenkin retkeillessä takarengas on painon takia suuremmalla koetuksella, ja itse ainakin olen vaihtanut takarenkaan eturengasta useammin. Eturenkaana kuluneempikin yksilö sinnittelee kauemmin.

Tarkista myös pinnojen (eli puolien) kunto. Jos niitä puuttuu tai ne ovat kovin löysällä, tulee vanne ennen pitkää kärsimään ja vääntymään. Käänny pinna-asiassa pyöränkorjaajan tai huoltoa taitavan kaverisi puoleen, ellet ennen ole niitä säädellyt.

5. Varmista, että valot toimivat ja heijastimet ovat kunnossa.

Monet meistä (allekirjoittanut mukaanlukien) välttelevät pyörän viemistä ammattikorjaajan huoltoon viimeiseen asti. Viivyttely voi kuitenkin koitua kalliimmaksi kuin avun hakeminen ajoissa. Ainakin selvittämättömät räminät ja kolinat – varsinkin laakereissa – tulee selvittää, ja häiriöt jarrujen toiminnassa. Varsinkin pidemmälle reissulle lähdettäessä kannattaa pyörän kunto oikeasti tarkistuttaa.

Toki puhjenneen sisäkumin paikkaus ja vaihto sekä muut pienemmät toimenpiteet kannattaa opetella tekemään itse. Pieni jatkuvasti mukana kulkeva korjaussarja sekä pumppu helpottavat pyöräilijän elämää. Myös ylimääräinen sisäkumi on järkevä; sen hajonneen voi sitten paikata kun ehtii, eikä välttämättä tien poskessa, jos on jo muutenkin kiire.

Pyörän pienet korjaukset ovat etenkin vanhempien ja simppelimpien fillareiden omistajille kohtuullisen helposti opittavissa. DIY-korjaus voi parhaimmillaan ja onnistuessaan olla tosi palkitsevaa ja parantaa kaverisi käyttöikää huimasti.

Kirsi Eskelinen

Julkaistu Nuorten Luonnon numerossa 2/2007

Tagit:

1 kommentti

  1. Niitä sisärenkaita paikkailtaessa on syytä muistaa, että nykyiset sisärenkaat ovat melkoisen muovipitoisia. Tästä syystä paikat vaativat pitkän kuivumisajan. Ei kannata laittaa rengasta paikalleen kohta paikkauksen jälkeen, vaan kannattaa mieluummin laittaa paikalle uusi sisärengas ja antaa sen paikatun kuivua varastossa rauhassa seuraavaa rengasrikkoa silmälläpitäen.

Kommentoi

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi