Kuvituskuva

Pitäisikö boikotoida?

Boikotointi on yksi perinteisimmistä vaikuttamistavoista: kun jokin yritys toimii väärin, ei edes tee mieli tukea firmaa ostamalla sen valmistamia tuotteita. Joskus järjestöt jopa kehottavat ihmisiä osallistumaan boikotteihin, jotta yritykset muuttaisivat toimintaansa eettisempään suuntaan.

Hämmennyin, kun luin Puhtaat vaatteet -kampanjan nettisivuilta, että he eivät yleensä suosittele boikotteja vaikuttamisen keinoina. Itse asiassa he kättävät boikotteja vain äärimmäisissä tapauksissa. Miksi? Löysin lisätietoa vaatetusalaa tutkineen Outi Moilalan blogista:

”Asianosaiset työntekijät (vaatetusalan tehtaissa työskentelevät ihmiset) eivät halua boikotteja, koska heidän työnsä jatkuminen on muutenkin usein epävarmaa. Poikkeuksen näyttää tekevän Burma (Myanmar), jonka maanalaisen ay-liikkeen kerrotaan kannattavan koko maan boikotointia. Heidän mukaansa kuulemma ulkomaiset yritykset vain tukevat sotilasjunttaa liiketoiminnallaan.” (Outi Moilalan blogi)

On loogista ajatella, että väärin toimiva yritys ansaitsee boikotin. Toisaalta on hirveää tietää, että tuotteiden kysynnän laskeminen tuntuu heti tuotteita valmistavien ihmisten selkänahassa. He ovat ihmisiä, kuten minäkin, ja pelkäävät työpaikkansa puolesta. Vaatetusalan työläisillä palkat ovat usein niin pienet, etteivät ne meinaa riittää elämiseen muutenkaan!

Puhtaat vaatteet -kampanja haluaa kuunnella niitä ihmisiä, joiden oloja pyrkii parantamaan ja siksi käyttää keinonaan boikottien sijaan vetoomuksia. Vetoomuksiin kerätään allekirjoituksia ja ne lähetetään vaateyrityksille. En tiedä, kuinka tehokas tämä vaikuttamistapa on, mutta ainakin liike on saanut merkittäviäkin tuloksia aikaan. Suuret yritykset muuttuvat hitaasti, mutta kun yksi ottaa askeleen eettisempään suuntaan, saattaa muille tulla paine toimia perässä!

Kiinnostuessani ympäristö- ja eettisyysasioista vuosi vuodelta enemmän olen siirtynyt monissa kulutustuotteissa suosimaan sellaisia merkkejä, jotka ovat jo lähtökohtaisesti eko-orientoituneita. Yksittäisten boikottien sijaan suuntaan pysyvästi kulustani vastuullisemmille apajille. Toisaalta tuntuu niin helpolta ja kotoisalta käyttää esimerkiksi pienten kotimaisten vaate- ja kosmetiikkafirmojen tuotteita, etten aina edes muista, että olisi tärkeää myös taistella sen puolesta, että isot ”pahat” yritykset muuttaisivat toimintatapojaan.

Pikkufirmojen suosiminen ja suurten paholaisten kannustaminen muutokseen eivät onneksi suinkaan ole ristiriidassa. Odotan innolla sitä päivää, jona eettisyys- ja vastuullisuuskysymykset ovat niin itsestään selviä, ettei kaupasta tarvitse erikseen etsiä ”reilua” tuotteita. Silloin epäreiluja ei enää edes päästetä markkinoille!

Tagit: , , , ,

1 kommentti

  1. Mielestäni boikotti ei ole kannattavaa juuri sen takia että työntekijät menettäisivät viimeisetkin tulonsa työsuhteen päättyessä. Jos ihmiset olisivat valmiita maksamaan (kuten monet varmaan olisivat) hieman enemmän vaatteesta joka olisi eettisesti puhdas, tämä pitäisi saattaa yritysten tietoon. Toki nykyään on paljon hintakilpailua, mutta jos tuotteen tiedettäisiin takaavan elämiseen riittävän palkan valmistajille ihmiset varmasta suosisivat tällaisia merkkejä.

Kommentoi

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi