Kuvituskuva

Paljastuksia kuluttajan pohdittavaksi

Muistatteko ajan, kun vastuullisen kuluttamisen oppaat olivat vielä kunnollisen, ahkeran, sinnikkään ja oikeudentuntoisen kansalaistoiminnan tulosta? No, se aika meni jo. Useammat yritykset pesevät tuotteitaan, palvelujaan ja myymiänsä unelmia strategisella otteella osana ympäristö- ja yhteiskuntavastuutaan. Oujee, yrittäjien pitää siis olla paljon parempia ja tiedostavampia kuin ennen.

Viimeisimmän viherpiiperrysoppaan tuotti ydinvoimaa Suomeen halajava SOK. Oppaan nimi on Vastuullisen kuluttamisen opas. Opas kertoo, että kannattaa suosia kauden vihanneksia ja suomalaisia viljatuotteita ulkomaisten sijaan sekä välttää biojätteeseen ostamista. Asiakkaan kannattaa silti varmistaa, onko lähellä tuotetut vihannekset tuotu kauppaan pakettiautolla, koska tämä saattaa nostaa tuotekohtaisia hiilidioksidipäästöjä. 

Mielenkiintoisia ovat paljastukset merenelävien riistokalastuksesta sekä lihansyönnin parjaaminen ilmastosyihin vedoten. Vaikuttaa aika tiedostavalta! Välillä opas muistuttaa pakkausmateriaalin kierrätyksen tarpeellisuudesta. Tiesitkö, että koska S-ryhmän liikkeet myyvät pian päiväyksensä menettäviä tuotteita alennuksella, on voitu vähentää kaupassa syntyvän jätteen määrää?

 Opin myös, että kauraa viljellään Suomessa, soijaa taas ei. Puolessa välissä opasta helposti harhautuvaa kuluttajaa muistutetaan, että kosmetiikkatuotteiden kohdalla mainospuheisiin ei kannata uskoa vaan miettiä mikä on tarpeellista juuri sinulle.

Oloni on hieman samanlainen kuin aikoinaan lukiessani neuvolasta saatua lasten kasvisruokavaliosta ohjeistavaa läpräkettä. ”Huomaathan, että luomutuotteet voivat olla kalliimpia kuin tavalliset” ja ”ethän syötä lapselle raakoja papuja, se on vaarallista”.

Kenellä nämä eko-oppaat on siis suunniteltu? Jokaisessa lehdessä jaellaan ekovinkkejä ja vuodenajan mukaisia reseptiohjeita. Epäilen näiden oppaiden merkityksen olevan sama kuin kaupan merkillä varustetun
muovipussin: näkyy kauas on mutta on tarpeeton kuluttajalle. Miksi kaupankäynti ja talousjärjestelmämme ei voisi itsessään olla kestävää ja vastuullista? Miksi kuluttajan pitää osata valita oikein ja kaupan nähdä vielä vaivaa neuvomisessa? Tuotteen sijaan voit ostaa kaupasta myös hyvää omaatuntoa ja tuntea tekeväsi tärkeitä valintoja.

Tagit: , , ,

2 kommenttia

  1. Niin, valitettavasti opas on vain pintaraapaisu. Se on myönnettävä ihan näin oppaan kirjoittajanakin, jolta työ tilattiin :)

    Ja tokihan sisältö on tuttua tavaraa kaikille, jotka ovat olleet kulutuksen vaikutuksista kiinnostuneita. Tarkoitus oli hieman koota näitä teemoja yhteen: täydellinen opas ei todellakaan ole, ja paljon tärkeää jäi pois, samalla, kun monet lausahdukset tuntuvat itsestäänselvyyksiltä. Hankalaa hommaa tuollaisen kirjoittaminen, koska nimenomaan ne rajaukset ovat ongelmallisia: mikä on tarpeeksi, mikä liikaa?

    Mutta toivottavasti opas nyt joillekin siitä on vinkkejä.

    Itse kirjoitin Kulutusjuhla-blogiin oppaan tultua julki (http://kulutusjuhla.fi/2010/02/s-ryhma-julkaisi-vastuullisen-kuluttamisen-oppaan/):
    ”Välillä tuntuu, että näissä vastuullisen kuluttamisen asioissa syynätään pieniä yksityiskohtia (kuten muovikassi vai paperikassi, tomaatti Suomesta vai Espanjasta) sen sijaan, että uskallettaisiin muuttaa rakenteita. Eli esimerkiksi siirrytään toimintaan, jossa syödään tuoreita tomaatteja vain kesäaikaan. Tai ei sallittaisi automarkettien rakentamista jonnekin haja-asutusalueelle. Tai moottoriteiden ja parkkipaikkojen lisäämisen sijaan kehitettäisiin raideliikennettä tai kaupunkipyöräilyä. Tai kehitettäisiin energiansäästöä ja uusia energiantuotantomuotoja esimerkiksi sen sijaan, että vakuutellaan lisäydinvoiman tarvetta.”

    Ehkäpä tällaisella oppaalla on merkitystä kaupan sisällä? Kenties siellä sitten oikeasti ryhdyttäisiin esim. muokkaamaan valikoimaan ekologisemmaksi, kun sitä asiakkaillekin rummutetaan?

    – – –

    Minä siis teen töitä mm. freetoimittajana ja yksi taho on S-ryhmä, jolle kirjoitan näistä vastuullisuusasioista. Ikävää tietysti, ettei se eettis-ekologisuus vielä näy kaupan kokonaistoiminnassa.

  2. Hei,

    Kiitoksia vastauksesta, kritiikkinihän kohdistui suoraan siihen, että kauppa ottaa omaksi ansiokseen sen, että kuluttajalla on vaihtoehtoja ja tietoa tarjolla, sen sijaan että kaupan omaa järjestelmää muutettaisiin niin, että kuluttaja voisi vain tehdä hyviä valintoja kaikilla ostoksillaan.

    Pistänpä tekijälle heti positiivisen palautteen: minusta on kiva, että kaupassa kerrotaan (juuri tämän oppaan myötä) niitä asioita, joita järjestöt ovat rummuttaneet mediassa (esim. uhanalaiset kalalajit). Ja mukava, että voin kiittää sinua siitä, eli KIITOS!

    Toivottasti maailma muuttuu ja SOK myös:D

Kommentoi

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi