Kuvituskuva

Onnea ja elämyksiä ostamatta

tyypitMikä tekee sinut iloiseksi, onnelliseksi ja rentoutuneeksi? Vapaa-ajan vietto on meille tärkeää aikaa, jolloin ladataan akkuja töitä ja opiskelua varten. Mainostajan näkökulmasta se on myös ostosaikaa, joka kannattaisi käyttää mainosten ja tuotteiden silmäilemiseen, hypistelemiseen, hankkimiseen.

Kaupallisten viestien välttäminen on vaikeaa, sillä eri tuotteita tarjotaan meille kaikkialla. Elokuvien ja mainostaukojen lisäksi mainokset näkyvät kaupunkikuvassa sekä suosituilla nettisaiteilla. Usein mainokset lupaavat tuotteen kautta parempaa ihmisyyttä: kauneutta, menestystä, vetovoimaa.

Valitettavasti harva tuote pitää lupauksensa. Partavesi ei yksinään tee vaikutusta ihastukseesi, siihen luultavasti tarvitaan jotain muutakin. Ohuet ja suorat hiuksetkaan eivät muutu mainoksen kiiltäväksi kiharapilveksi, vaikka samppoossa olisikin ihmeuutetta.

Ei olekaan ihme, että kulutustason ja onnellisuuden välillä ei ole havaittu suoraa kytköstä. Maailmanlaajuisessa arvotutkimuksessa World Values Surveyn (Garney& Assandourian, Maailman tila 2004) mukaan tulot ja tyytyväisyys kehittyvät melko yhdenmukaisesti noin 13 000 dollarin vuosituloihin saakka (vuoden 1995 ostovoiman mukaan), minkä jälkeen lisätulot näyttävät lisäävän ihmisten itse ilmoittamaa tyytyväisyyttä vähän, jos lainkaan. 13 000 dollaria on noin 10 800 euroa.

Mikä sitten tekee ihmisen aidosti onnelliseksi? Omalta osaltasi tiedät vastauksen parahiten itse.

• Onnellisuudesta ja ostamattomuudesta: Nuukuusviikko 2007

Tagit:

Kommentointi on suljettu.

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi