Kuvituskuva

Nousussa: hyvisruoka

Kuulin äsken kotiin tullessani bussissa mielenkiintoisen keskustelun. Kaksi parikymppistä miestä oli ilmeisesti tulossa katsomasta jääkiekko-ottelua ja kuuntelin heidän juttujaan sivukorvalla. Jossain vaiheessa poikien juttelu kääntyi ruoka-aiheeseen.

”Kuulemma lisäaineet on kokeneet inflaation. Porukka ostaa nykyään mieluummin luomua, johon ei ole lisätty turhia aineita.”

”No kyllä mäkin mieluummin syön luomua kuin vaikka kevyttuotteita. Ihan sama vaikka siinä olisi muutama kalori enemmän, ei ne kalorit oo ollenkaan niin epäilyttäviä kuin lisäaineet, joita kevyttuotteisiin pumpataan.”

”Totta! Ja paljon mieluummin syö tuotteita joissa on sokeria kuin keinotekoisesti makeutettuja.”

Keskustelu näytti osuvasti, että ruoan alkuperä ja sisältö ovat alkaneet kiinnostaa laajaa yleisöä. Nykyään on trendikästä olla tiedostava ruoka-asioissa eikä niihin tarkemmin perehtyneenkään luultavasti tarvitse paasata kovin kiihkeästi saadakseen kuulijoita: tavalliset talliaiset ovat nyt varovaisen kiinnostuneita siitä, mitä he laittavat suuhunsa. Myöskään luomusta puhuminen ei ole enää mikään hippijuttu, ainakaan pääkaupunkiseudulla.

Lähinnä ruokakiinnostus ponnahtaa varmaankin terveyshuolista. Kysymys siitä, miten eettisesti ainekset on tuotettu saattaakin hukkua terveysväittämien alle. Yleinen käsitys on, että luomuruoka on jollain lailla terveellistä ja tämä ajatus ehkä herättää ostohaluja eläinten oloja enemmän – tämä on siis omaa arvailuani. Luomutuotteilla on toki vahva ”hyviksen” maine, joten ostaja saa hyvän omantunnon niitä hankkiessaan. Kuten bussissa tapaamani jääkiekkopojat, monet niputtavatkin terveys-, eettisyys- ja ekologisuusseikat samaan ”hyvispakettiin” erittelemättä sen tarkemmin, miksi mikäkin ostos on järkevän oloinen valinta.

Hupaisaa on, että kaltaiseni eettistä ruokatuotantoa kannattavat, mutta siitä vielä hieman pihalla olevat kuluttajat tekevät valintoja aika lailla fiiliksen pohjalta. Ruokapakkauksessa saattaa olla monenlaisia hämääviä merkkejä, jotka antavat kuvan eettisestä tuotteesta – ja asiaan perehtymätön nappaa tällaisen purkin hyvillä mielin ostoskärryynsä. Hyvä ostofiilis saattaa syntyä jo pelkästä vihreänsävyisestä pakkauksesta!

Toivottavasti luomutrendi muuttuu ennen pitkää pysyväksi ilmiöksi eikä enää tarvitse puhua ”hyvis-” ja ”pahisruuista”, vaan ruuan taustaa aletaan arvostaa niin paljon, että jokaisen puljun on pakko laittaa tuotantopuolen asiat päivänvaloa kestävään kuntoon.

Tagit: ,

Kommentoi

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi