Kuvituskuva

Neljä tuntia Tampereella

Parasta kesäisin reissatessa on, että aikataulut ja reitit voivat olla joustavia. Hitaampi matkaaminen avartaa mieltä ja voi tuoda taloudellista säästöä matkakassaan. Olen tänä kesänä panostanut aikaan, jota paikasta toiseen matkustaminen vie. Toisin sanoen, en välitä istua junassa tai seurata bussiaikatauluja, niitä voi murehtia sitten kun ei ole lomalla.  Yksi hyvä keino käyttää aikansa vähän rennommin on liftaaminen. Eväät, reipas mieli ja toveri tekevät matkasta miellyttävän. </span></p>
<p style=”margin-bottom: 0cm;”><span style=”font-size: x-small;”>Liftaaminen tarkoittaa tien poskessa seisomista niin kauan, että joku tarjoaa sinulle kyydin menosuuntaasi. Auton käyttäjä saa lisämatkustajia, muuten usein niin tyhjään autoon. Tänä päivänä liftareita on vähemmän ja useat pelkäävätkin heittäytyä tuntemattomien armoille. Turvallisuus onkin tärkeää ja huonoja kokemuksia ei pidä aliarvioida. </span></p>
<p style=”margin-bottom: 0cm;”><span style=”font-size: x-small;”>Pääasiassa kuitenkin liftaaminenkin on ihmisen kohtaamista ja oikeastaan toinen toisemme huomioimista. Minä tarvitsen kyydin ja sinä jutteluseuraa! Maailma, jossa autamme toisiamme ja kohtaamme avoimin mielin toisiamme etukäteen tuntematta,  on oikeastaan tavoiteltava. Mutta sellaista maailmaa ei ole olemassa, jos on kauhea kiire ja tarpeeksi matkakassaa ottaa junia ja linja-autoja.</span></p>
<p style=”margin-bottom: 0cm;”><span style=”font-size: x-small;”>Tuntemattomien ihmisten kyydissä istuminen antaa uutta perspektiiviä maailmaan. Aina ihmiset eivät ole kuitenkaan niin kamalan tuntemattomia tai vieraita. Istuin ihmisen kyydissä, joka oli viettänyt lapsuutensa kaupunginosassa, jossa nyt asun. Pohdin toisen äidin kanssa lasten koulumatkoja ja keskustelin isovanhemmuudesta isoisän kanssa. Poliittiset aiheetkin voivat tulla kysymykseen, kun matka kestää tarpeeksi kauan. </span></p>
<p style=”margin-bottom: 0cm;”><span style=”font-size: x-small;”>Liftasin kesäreissuni päätteeksi Turusta Ouluun ystäväni kanssa. Matkasta on mahdollista  suoriutua yhden päivän aikana. Tässä tapauksessa kävi toisin. Jämähdimme Tampereelle neljäksi tunniksi ja näin ollen oli mahdotonta päästä kotiin asti samana päivänä. Voin kyllä myöntää, että jämähtäminen ei ole kivaa. Vietin neljä  epätoivoista tuntia kaupungissa. Sovin uusiksi kotona odottavia aikatauluja. Mietimme olisiko järkevämpää sittenkin ottaa juna. Saimme ohikulkijalta paketillisen wienerpitkoa ja lopulta kyydin Tampereen ohi, Jyväskylään paremmin vievään liittymään.  Yövyimme vain sata kilometriä Oulusta tuttavien luona ja jatkoimme matkaamme aamulla. </span></p>
<p style=”margin-bottom: 0cm;”><span style=”font-size: x-small;”>Lopulta ei harmittanut ollenkaan. Epävarmuuden sietäminen onkin osa liftaamisessa tarvittavaa asennetta. Pitää olla luova ja pystyä luottamaan, että kaikki järjestyy parhain päin. Hyvä on myös soitella kavereille matkan varrella ja varmistella majapaikkaa, jos vaikuttaa siltä että matkan jatkaminen samana päivänä tuntuu mahdottomalta. </span></p>
<p style=”margin-bottom: 0cm;”><span style=”font-size: x-small;”>Polttoaineiden hinta ja elintasomme tekee mahdolliseksi yksityisautoilun sekä sen, että edelleen ihmiset ajavat useita satoja kilometrejä yksin omassa autossaan. Julkisen joukkoliikenteen käyttö on myös kallista aikuiselle. Ymmärrän hyvin miksi ihmiset edelleen valitsevat oman autonsa julkisten sijaan. </span></p>
<p style=”margin-bottom: 0cm;”><span style=”font-size: x-small;”>Liftaamisen lisäksi olen hankkinut kyytejä eri puolille Suomea kimppa.net-sivustolta. Ajaja ilmoittaa ajoreittinsä sivustolla. Kyytiin tuleva osallistuu esimerkiksi bensakuluilla kustannuksiin. Käytäntö on hyvä, on kiva kun tietää kenen kyytiin menee ja matka toteutuu sovitusti ja usein halvemmalla kuin juna tai bussi. </span></p>
<p style=”margin-bottom: 0cm;”><span style=”font-size: x-small;”>Mutta miten valmistautua liftaamisreissuun? En ole koskaan liftannut yksin, olen aina ollut jonkun kaverini kanssa. Kaverin kanssa on enemmän evästä ja enemmän ongelmanratkaisukykyä. Matkaan kannattaa lähtä aamulla, iltaisin liftaaminen ei ole kivaa!  Kaverin kanssa jämähtäminenkään ei tunnu niin pahalta. Peukaloni myös kipeytyy helposti, joten käytössä on ainakin neljä peukaloa yhdellä reissulla. </span></p>
<p style=”margin-bottom: 0cm;”><span style=”font-size: x-small;”>Tärkeää on myös selvittää etukäteen mistä kannattaa lähteä liikkeelle ja millaisiin paikkoihin kannattaa pyytää pysähtymään, seuraavan kyydin saamiseksi. Pitkänmatkan linja-autopysäkit ovat parhaita valtatien varressa. Mukana kannattaa olla myös tussi ja iso pahvipala, johon kirjoittaa määränpäänsä. Näin autoilijan on helppo arvioida, onko liftari menossa samaan suuntaan. Pahvia voi myös saada huoltoasemilta ja kioskeilta, sekun usein unohtuu pakatessa ja valmistautuessa päivän seikkailuun! </span></p>

Parasta kesäisin reissatessa on, että aikataulut ja reitit voivat olla joustavia. Hitaampi matkaaminen avartaa mieltä ja voi tuoda taloudellista säästöä matkakassaan. Olen tänä kesänä panostanut aikaan, jota paikasta toiseen matkustaminen vie. Toisin sanoen, en välitä istua junassa tai seurata bussiaikatauluja, niitä voi murehtia sitten kun ei ole lomalla.  Yksi hyvä keino käyttää aikansa vähän rennommin on liftaaminen. Eväät, reipas mieli ja toveri tekevät matkasta miellyttävän.

Liftaaminen tarkoittaa tien poskessa seisomista niin kauan, että joku tarjoaa sinulle kyydin menosuuntaasi. Auton käyttäjä saa lisämatkustajia, muuten usein niin tyhjään autoon. Tänä päivänä liftareita on vähemmän ja useat pelkäävätkin heittäytyä tuntemattomien armoille. Turvallisuus onkin tärkeää ja huonoja kokemuksia ei pidä aliarvioida.

Pääasiassa kuitenkin liftaaminenkin on ihmisen kohtaamista ja oikeastaan toinen toisemme huomioimista. Minä tarvitsen kyydin ja sinä jutteluseuraa! Maailma, jossa autamme toisiamme ja kohtaamme avoimin mielin toisiamme etukäteen tuntematta,  on oikeastaan tavoiteltava. Mutta sellaista maailmaa ei ole olemassa, jos on kauhea kiire ja tarpeeksi matkakassaa ottaa junia ja linja-autoja.

Tuntemattomien ihmisten kyydissä istuminen antaa uutta perspektiiviä maailmaan. Aina ihmiset eivät ole kuitenkaan niin kamalan tuntemattomia tai vieraita. Istuin ihmisen kyydissä, joka oli viettänyt lapsuutensa kaupunginosassa, jossa nyt asun. Pohdin toisen äidin kanssa lasten koulumatkoja ja keskustelin isovanhemmuudesta isoisän kanssa. Poliittiset aiheetkin voivat tulla kysymykseen, kun matka kestää tarpeeksi kauan.

Liftasin kesäreissuni päätteeksi Turusta Ouluun ystäväni kanssa. Matkasta on mahdollista  suoriutua yhden päivän aikana. Tässä tapauksessa kävi toisin. Jämähdimme Tampereelle neljäksi tunniksi ja näin ollen oli mahdotonta päästä kotiin asti samana päivänä. Voin kyllä myöntää, että jämähtäminen ei ole kivaa. Vietin neljä  epätoivoista tuntia kaupungissa. Sovin uusiksi kotona odottavia aikatauluja. Mietimme olisiko järkevämpää sittenkin ottaa juna. Saimme ohikulkijalta paketillisen wienerpitkoa ja lopulta kyydin Tampereen ohi, Jyväskylään paremmin vievään liittymään.  Yövyimme vain sata kilometriä Oulusta tuttavien luona ja jatkoimme matkaamme aamulla.

Lopulta ei harmittanut ollenkaan. Epävarmuuden sietäminen onkin osa liftaamisessa tarvittavaa asennetta. Pitää olla luova ja pystyä luottamaan, että kaikki järjestyy parhain päin. Hyvä on myös soitella kavereille matkan varrella ja varmistella majapaikkaa, jos vaikuttaa siltä että matkan jatkaminen samana päivänä tuntuu mahdottomalta.

Polttoaineiden hinta ja elintasomme tekee mahdolliseksi yksityisautoilun sekä sen, että edelleen ihmiset ajavat useita satoja kilometrejä yksin omassa autossaan. Julkisen joukkoliikenteen käyttö on myös kallista aikuiselle. Ymmärrän hyvin miksi ihmiset edelleen valitsevat oman autonsa julkisten sijaan.

Liftaamisen lisäksi olen hankkinut kyytejä eri puolille Suomea kimppa.net-sivustolta. Ajaja ilmoittaa ajoreittinsä sivustolla. Kyytiin tuleva osallistuu esimerkiksi bensakuluilla kustannuksiin. Käytäntö on hyvä, on kiva kun tietää kenen kyytiin menee ja matka toteutuu sovitusti ja usein halvemmalla kuin juna tai bussi.

Mutta miten valmistautua liftaamisreissuun? En ole koskaan liftannut yksin, olen aina ollut jonkun kaverini kanssa. Kaverin kanssa on enemmän evästä ja enemmän ongelmanratkaisukykyä. Matkaan kannattaa lähtä aamulla, iltaisin liftaaminen ei ole kivaa!  Kaverin kanssa jämähtäminenkään ei tunnu niin pahalta. Peukaloni myös kipeytyy helposti, joten käytössä on ainakin neljä peukaloa yhdellä reissulla.

Tärkeää on myös selvittää etukäteen mistä kannattaa lähteä liikkeelle ja millaisiin paikkoihin kannattaa pyytää pysähtymään, seuraavan kyydin saamiseksi. Pitkänmatkan linja-autopysäkit ovat parhaita valtatien varressa. Mukana kannattaa olla myös tussi ja iso pahvipala, johon kirjoittaa määränpäänsä. Näin autoilijan on helppo arvioida, onko liftari menossa samaan suuntaan. Pahvia voi myös saada huoltoasemilta ja kioskeilta, se kun usein unohtuu pakatessa ja valmistautuessa päivän seikkailuun!

Tagit: , ,

Kommentoi

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi