Kuvituskuva

Mukavaa matkustusta mainosten kera?

”Ennennäkemättömän koukuttava mainospaikka kaikissa Helsingin raitio- ja metrovaunuissa”.

Näin mainostoimistojätti kuvailee kotisivuillaan uutta mainos- ja informaatiomediaa Digiscreeniä. Julkisissa kulkuvälineissä mainoksia pyörittävän screenin slogan on myös sekin hyvin paljastava ja rehellinen: ”Koukuttaa mennen tullen”.

Kuten mainostoimisto itsekin asiaa kuvailee, kyseessä näyttää olevan kaikkia osapuolia tyydyttävä menestystarina. HSL saa viiden vuoden sopimuksestaan mainostoimiston kanssa haalittua sisään miljoonia euroa joukkoliikenteeseen – rahaa, joka ei tule matkustajien eikä veromaksajien taskuista!

Mainostoimisto JCDecaux taas pääsee laajentamaan ja kehittämään toimintaansa, mikä tietenkin palvelee niin pien- kuin suuryhtiöitä ja yrittäjiä: mainostoiminnan kautta vahvistetaan ihmisten kulutuskuntoa ja luodaan vakaampaa talouspohjaa yhteiskuntaamme. Eikä saa unohtaa HSL:n asiakkaita, julkisen kulkuneuvojen käyttäjiä. Heille digiscreeni ”lisää matkustusmukavuutta”, kuten Kauppalehti tiedottaa 24.2.2010. Tämä matkustusmukavuuden lisääntyminen tarkoittanee varmaankin sen viihteellistymistä.

Pintapuolisesti joukkoliikenteelle tulevat mainostulot näyttäisivät olevan vihreää rahaa. Raha, joka tulee joukkoliikenteeseen vähentää henkilöautoilua, mikä taas vähentää fossiilipolttoaineiden käyttöä ja pienentää niistä johtuvia päästöongelmia. Ihanaa! Näyttää aivan siltä, kuin mainostilan myynti tuottaisi rahaa tyhjästä hyvään tarkoitukseen.

Mistä tämä raha oikeastaan tuleekaan? HSL myy mainostilaa, mainostoimisto ostaa tilan, mainostoimisto myy mainosoikeuksia, yhtiöt ja yrittäjät ostavat näitä oikeuksia, ja mistä nämä yhtiöt ja yritykset saavat rahansa? Kuluttajan taskusta. Eikä mielikuvamainonnassa ole kyse mistään vastuullisesta kulutuksesta, vaan kulutuksesta joka kaikin puolin ylittää ihmisen luonnolliset tarpeet. Mitä enemmän kulutat, sitä parempi, niin yhtiöille ja yrittäjille kuin myös mainostoimistoalalle – sekä nähtävästi myös joukkoliikenteelle.

Joukkoliikenteessä matkustava henkilö ei itse voi valita katsooko hän mainoksia vai ei. Kun liikennevälineisiin tuodaan mainosmedia liikkuvalla kuvalla, ihmisten on vielä vaikeampaa olla kiinnittämättä huomiota tähän mainosta ja ”informaatiota” pyörittävään laatikkoon. Mainokset ja etenkin nykyteknologialla varustetut mainosmediat tunkeutuvat aggressiivisin keinoin julkiseen tilaan ja ihmisten sielunelämään. Ne ovat voimakkaita mielenhäiritsijöitä. Voitaisiin sanoa, että joukkoliikenteen julkinen mielentila on alistettu kaupallisuudelle ja kulutushysterialle.

Tagit: , ,

Kommentoi

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi