Kuvituskuva

Moottoritie on kuuma

Kesälomalla oli aikaa ajatella asioita. Kuten vaikka valopylvästä, joka oli ilmaantunut kesämökin metsänrajaan. Sen näki selvästi laiturilta. Se jökötti lammen päässä ja kohosi yli vanhojen puiden.

Myös äänet kuuluivat kiusallisen hyvin. Kivien murskausta, raskaita ajoneuvoja, meluaidan paalutusta. Kuorma-autot pilkistelivät puiden lomasta, jos sinne päin ilkesi katsella.

Meidän mökille tulee uusi naapuri, E18-moottoritie. Se avataan liikenteelle marraskuussa. Etäisyyttä on vain pari sataa metriä. Tämä taisi siis olla viimeinen hiljainen kesä lammen rannalla.

Koko asiaa ei ole halunnut oikeastaan ajatella enää sen jälkeen, kun kaikki voitava oli tehty. Annoimme kuulemiskierroksella lausunnon ja valitimme eri oikeusasteisiin melusta ja kielteisistä ympäristövaikutuksista (tulevan valtatien tuntumasta löydettiin 47 liito-oravaesiintymää, joista 29 oli tien välittömässä läheisyydessä). Meistä tuli siis todellisia nimbyjä.

Nimby on hieman halventavakin nimitys ihmiselle, joka ei halua takapihalleen mitään ikävää (not in my back yard). Nimby ei välttämättä vastusta sinänsä asunnottomien asuntoloita ja neulanvaihtopisteitä, kunhan ne eivät tunkeudu omalle mukavuusalueelle.

Itse nimbynä vastustan moottoriteiden lisärakentamista muutenkin, mutta pakkohan se on myöntää, että tämän kyseisen tienpätkän kohdalla tuli oltua aktiivisempi kuin monien muiden. Vaikka nimbyille yleensä naureskellaan (kuten NYT-liitteen jutussa kaupunginosayhdistyksistä pari viikkoa sitten), nimbyt ovat saaneet myös paljon myönteistä aikaan. Esimerkiksi uraanikaivokset kohtasivat uljasta ja tehokasta vastarintaa Itä-Uudenmaan asukkailta.

Meidän tapauksessa valituksista ei ollut apua, vaan tien rakentaminen alkoi muutama vuosi sitten. Ensimmäisenä syksynä sienimetsässä näkyi nauhoin merkattuja puita tulevan väylän kohdalla. Oli absurdia kuvitella nelikaistainen asfalttipinta siihen, missä vain tuuli suhisi vanhoissa haavoissa. Seuraavana kesänä tilalla oli valtavan leveä aukko. Liito-oravaselvityksen mukaan kurret pystyisivät liitelemään sen yli, mutta uskalsin epäillä.

Miten tämä sitten liittyy kaventamiseen? Kun makasi laiturilla lukemassa sanomalehteä ja näki samalla tietyömaalle, niissä tuntui olevan keskinäinen ristiriita. Heinäkuussa pääuutinen taisi olla kallis bensa, myös ilmastonmuutoksesta oli uutisia melkein päivittäin. Moottoritien rakentaminen taas perustuu liikennemääräennusteisiin, jotka on laskettu vuonna 2001 ja päivitetty vuonna 2004. Niissä on käytetty silloisia liikenteen kasvuennusteita ja arvioitu liikenne vuosina 2010, 2020 ja 2030. Ja totta kai liikenteen väitetään niissä kasvavan vuosi vuodelta.

Maailma on muuttunut nopeasti – ihmiset rajoittavat jo ajamistaan polttoaineen hinnan takia. Ja kuka tietää, minkälaisiin toimenpiteisiin ilmastonmuutos vielä johtaa. Osattiinko sitä ennustaa, kun moottoritielle haettiin perusteluja? Ehkä liikenne – ja monet muut asiat – ei enää kasvakaan J-käyrän muodossa kohti vuotta 2030.

Tagit: , , , , , , , , , , , , ,

1 kommentti

  1. Tässäpä on osattu laajentaa henkilökohtainen näkökulma hienosti yleiseksi. Juuri näin ympäristöongelmat ehkä lopulta ratkeavat muutenkin – jos ovat ratketakseen – kun ihmiset huomaavat asioiden todella vaikuttavan omaan elämäänsä.

Kommentoi

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi