Kuvituskuva

Miltä ekologinen ruoka maistuu?

Olen ihmetellyt sitä, miksi jotkut kaverini ja tuttavani hehkuttavat luomuruoan makua. Minun täytyy myöntää, että omille makunystyröilleni ”teollisesti tuotettu” ruoka maistuu pääsääntöisesti luomua paljon paremmalta. Ihmettelin pitkään, mistä ero mahtaa johtua. Sitten käännyin tapani mukaan tutkimuksien puoleen. Kysymys siis kuuluu, mistä maku koostuu.

No, tietenkin maistamme ruokaa suussa olevilla makunystyröillä. Mutta myös muut aistit vaikuttavat makuun. Esimerkiksi hajuaistilla on suuri merkitys maulle. Tässä nyt ei kuitenkaan ole mitään uutta.

Mielenkiintoista on kuitenkin se, kuinka paljon makuun vaikuttavat ulkoiset tekijät kuten tuotteen brändi. Esimerkiksi tuotteen etiketin on todistettu vaikuttavan siihen, millaisena ruoka maistuu. Esimerkiksi jos tuotteen etiketin perusteella tuote vaikuttaa epäterveelliseltä, se mielletään helpommin maukkaaksi. Terveellinen ruoka taas koetaan helpommin mauttomammaksi – eihän terveellinen ruoka voi olla hyvää, vai kuinka?

Myös esimerkiksi luomuruoan makua on tutkittu, tai paremminkin sitä, millaisena kuluttajat sen kokevat. Tutkimuksissa on mm. osoitettu, että kuluttajat odottavat ruoan laadulta enemmän uskoessaan sen olevan luonnonmukaisesti kuin konventionaalisesti tuotettua. Kuitenkin he sokkotesteissä arvioivat teollisesti tuotetun ruoan maun paremmaksi. Kuluttajat siis olettavat luomuruoan olevan paremman makuista, mutta kun he eivät tiedä, mitä he oikeasti syövät, he nauttivat ”normaalista” ruoasta enemmän.

Mitä tästä sitten voidaan päätellä? Ainakin on selvää, että brändeillä on voima ja kyky vaikuttaa siihen, millaisena me ruoan koemme. Jos ajattelemme, että maku on pelkästään fysiologinen kokemus, olemme väärässä. Ei myöskään ole oikein väittää, että luomuruoka on automaattisesti paremman makuista kuin tavallinen ruoka. Sitä paitsi, eihän makuasioista sovi kiistellä.

Mutta positiivista on se, että makukokemuksiimme voidaan vaikuttaa. Jos ihminen saadaan vakuuttuneeksi siitä, että ympäristölle parempi ruoka myös maistuu paremmalta, on hänet helpompi vakuuttaa myös ostamaan sitä, vaikkei ympäristövaikutuksilla olisikaan hänelle suurta merkitystä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kuluttaja haluaa ostaa ympäristöystävällisempää ruokaa, vaikka se olisi hieman kalliimpaakin, siksi että farmaciesicure hän nauttii siitä, eikä vain esimerkiksi siksi, että hän potee muuten huonoa omaatuntoa.

Miten tämä vaikuttaa meihin tavallisiin kadun tallaajiin? Sen sijaan, että yrittäisit vakuuttaa ystäväsi ja tuttavasi siitä, että syömällä epäekologisesti hän tuhoaa luontoa, kokeile vaikuttaa siihen, millaisena hän ruoan maistaa. Mielikuvilla, kuten brändäyksellä, on suuri vaikutus makuun ja siihen, mitä ruokaa me haluamme syödä. Miksemme käyttäisi tätä tietoa hyväksemme?

Tagit:

Kommentointi on suljettu.

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi