Kuvituskuva

Tekoekoa shoppailureissua!

Monella ostoskeskuksilla on parhaillaan alennusmyynnit meneillään. Aletapahtumille on keksitty mitä kummallisimpia nimiä ja väkeä houkutellaan paikalle kaikenmoisilla mainoksilla. Paha vaan, että ympäristöasiat ovat olleet viime aikoina niin paljon esillä, että heräteostostelu saattaa herättää monen mielessä ristiriitaisia tunnelmia…

Aamulla bussissa lehteä lukiessani meinasin pudottaa silmät päästäni nähdessäni erään pääkaupunkiseutulaisen ostoskeskuksen alemainoksen. Kuvassa oli kirkkaanvihreällä taustalla kaksi sarjakuvatyylillä piirrettyä naishahmoa, jotka olivat selvästi ryntäämässä kovaa vauhtia ostoksille. Puhekupliin oli kirjoitettu repliikit:

– Sello on kuulemma Suomen ekoin kauppakeskus.

– Kunhan ehditään ekoina Sembaloihin!

Alla oli vielä toistettuna, että kyseinen kauppakeskus on nyt virallisesti Suomen ekoin. En tunne tittelin myöntämisen perusteita, mutta koko mainos oli niin hämmentävä, etten tiennyt miten reagoida. Mistä lähtien alennusmyynneissä ravaaminen on ollut ekologista? Tuntuu jotenkin valtavan koomiselta, että kulutusjuhlaa edes yritetään naamioida vihreäksi. Kenelle tuollainen menee läpi?

Hetken pohdittuani totesin, että varmasti aika monelle. Toisessa saman ostoskeskuksen mainoksessa kehotetaan tekemään tilaa uusille löydöille ja viemään vanhat kierrätykseen. Hienoa, kierrätystä – jo sanan kuullessaan jokainen tietää, että nyt on kyse fiksuista ja ympäristöystävällisistä asioista! Sehän riittääkin, ja ei kun ostoksille. Jos oma hinku päästä alennusmyynteihin on kova, mutta ekoasiat hieman painavat mieltä, voi tällainen mainos hyvinkin piristää ja kannustaa pieneen ”syrjähyppyyn” ostoskeskuksen ihmemaahan. Kai sitä hieman voi shoppailla, kun kerran ostosparatiisi on Suomen ekologisin…

Tässä vaiheessa vuotta sitä alkaa tosissaan jo odotella Älä osta mitään -päivää, joka onneksi herättää aina uudelleen mediassa keskustelua turhan shoppailun järjettömyydestä ja ympäristövaikutuksista. Mainosten kieroutuneeseen maailmaan pureutuva Mainoskupla-kilpailu on jo käynnissä, ja voittajat julkistetaan Älä osta mitään -päivänä 26.11.2010. Mainoskuplan tämänvuotinen teema ”Kirkkaanvihreät arvot” on kuin luotu yllä kuvailemani kaltaisen ”tekoekon” mainonnan vastapariksi!

Tagit: , , , , ,

Kommentoi

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi