Kuvituskuva

Luksusluomun ansa

Käväisin luomu- ja lähiruokakauppa Eat & Joy Maatilatorin uudessa myymälässä Kluuvin kauppakeskuksessa Helsingissä. Laadukasta, mutta todella kallista ruokaa myyvä Maatilatori sopii hyvin profiiliaan kohottaneeseen kauppakeskukseen. Kuuden ja puolen euron leipä kainalossa kelpaa jatkaa shoppailua Ivana Helsingissä ja vastaavissa designliikkeissä.

Suurin osa suomalaisista ostaa halpaa bulkkiruokaa marketeista ja viis veisaa niin ruuan mausta kuin tehotuotannon haitoista. Hinta ratkaisee. Toisaalta ainakin pääkaupunkiseudulla jyllää luksusluomubuumi. Kluuvin kauppa on Maatilatorin kolmas liike Helsingissä, ja pienempiä puoteja putkahtelee ympäri kaupunkia.

Kunnianhimoinen kokkailu ja ruokahifistely ovat myös melko yleisiä harrastuksia hyvin toimeentulevien kaupunkilaisten keskuudessa. Niihin kannustavat television lukuisat kokkauskilpailuohjelmat.

Näyttää vähän siltä, että Suomi jakautuu ruuankin suhteen kahtia. Perussuomalainen ostaa sieltä, mistä halvalla saa ja hipsterisuomalainen sieltä, mistä kalleimmalla saa.

Ihmisten syyllistäminen puolivalmisteiden ja einesten käytöstä ei välttämättä edistä kestävää kulutusta. Brittitutkimuksen mukaan paine käyttää tuoreita raaka-aineita ruuanlaitossa johtaa helposti ruuan hävikin kasvamiseen, kun aika ei arjessa riitäkään kokkaamiseen alusta asti.

Mahtaako eksklusiivisten luomuputiikkien lisääntyminen edistää mitenkään luonnonmukaisemman ruuantuotannon yleistymistä? Vahvistavatko ne pikemminkin tavallisten kansalaisten ajatusta siitä, että luomu on liian kallista ja hienoa omaan ostoskoriin?

Tärkeintä olisi, että luksusajatus häviäisi luomun yhteydestä. Se edellyttää ainakin sitä, että marketeissa luomun ja tavanomaisesti tuotetun ruuan hintaero pienenee.

Tagit: , , ,

1 kommentti

  1. […] Minna Suihkonen pohtii uusien, hintavien luomuputiikkien luomia mielikuvia: “Näyttää vähän siltä, että Suomi jakautuu ruuankin suhteen kahtia. Perussuomalainen ostaa sieltä, mistä halvalla saa ja hipsterisuomalainen sieltä, mistä kalleimmalla saa. [- – -] Mahtaako eksklusiivisten luomuputiikkien lisääntyminen edistää mitenkään luonnonmukaisemman ruuantuotannon yleistymistä? Vahvistavatko ne pikemminkin tavallisten kansalaisten ajatusta siitä, että luomu on liian kallista ja hienoa omaan ostoskoriin? […]

Kommentoi

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi