Kuvituskuva

Kun eko ei riitä

Monet pitävät eettisten ja ekologisten valintojen tekemistä hankalana. Minusta taas tuntuu toisinaan, että valintojen tekeminen on tehty vähän liiankin helpoksi: maailmanparantajan kriteereillä arvioituna varteenotettavia vaihtoehtoja on yleensä aika vähän.

Kun etsii jotakin ei-niin-jokapäiväistä tarviketta tai palvelua oman tarpeensa täyttämiseen, löytyy usein joukko niitä ”normaaleja” vaihtoehtoja, ja sitten yksi tai kaksi ”ekotuotetta”. Ne tunnistaa vihreänruskeasta pakkauksesta, jonka kyljessä on sertifikaattia muistuttava ympyrä. Tuotteen nimeen on sisällytetty sana eko, bio tai reilu (yllättävän usein muuten näkee reilu-sanaa käytettävän harhaanjohtavasti muusta kuin Reilun kaupan tuotteesta!).

Ekovaihtoehdon ulkoasu ja muotoilu ei yleensä ole ihan minun tyyliseni, joskaan ei myöskään silmiinpistävän ruma. En ole ostopäätöstä tehdessäni ihan varma, soveltuuko tuote tarpeisiini, sillä en ole kuullut keneltäkään kokemuksia siitä. Hinta on hieman kalliimpi kuin perustuotteella. Aina ”ekovaihtoehto” ei ole edes mainittavan ympäristöystävällinen. Se tuntuu silti olevan ainakin askelen verran lähempänä ideaalia.

Ennen ympäristöasioihin havahtumistani tein ostopäätöksiä tyylin, hinnan, laadun ja muilta kuulemieni kokemusten perusteella. Kun tuotetarjontaa katselee maailmanparantajan silmälasien läpi, edellä luetelluista kriteereistä joutuu usein joustamaan. Joskus ostoskoriin päätyy kaikki eettisyyskriteerit täyttävä tuote, joka on hurjan kallis ja paljastuu käytössä kehnoksi. Toisinaan taas tuote toimii, mutta siitä esitetyt ekoväitteet ovat liioiteltuja. Vaate-, kosmetiikka- ja sisustusostoksilla, missä onnistunut ulkoasu on lopputuloksen kannalta erityisen olennainen, ekovaihtoehto jää joskus hyllylle puhtaasti ulkonäkösyistä.

Toki mikä tahansa tuote voi olla pettymys, mutta kun kyseessä on idealistisista syistä valittu ekotuote, harmitus on erityisen suuri. Näin kävi minulle viime viikolla astuessani ulos ekokampaajalta epämääräisen kampauksen kera. Toisaalta on myös olemassa sellaisia puhtaasti nerokkaita tuotteita kuin kuukuppi, joka paitsi säästää ympäristöä, myös peittoaa ”perustuotteet” mennen tullen.

Ilmankos kuukuppeja ei myydäkään vihreänruskeassa pakkauksessa, eikä tuotteen nimestä paista eko-vioher-biomeininki – tuote on niin hyvä, että se pärjää muillakin kuin meidän viherpiipertäjien markkinoilla. Silloin markkinoinnissa voidaan korostaa ekouden sijaan tuotteen käyttöominaisuuksia, kuten kätevyyttä. Nämä ovatkin lopulta melkein ekoutta tärkeämpiä: maailmaan ei pitäisi tuottaa huonosti toimivia tuotteita, olivat ne sitten kuinka ekoja tahansa.

Tagit: , , ,

Kommentoi

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi