Kuvituskuva

Kuka päättää, miten sinä kulutat?

Iloisia uutisia DIY-rintamalta! Tällä kertaa kyse ei ole mistään pikku näpertelystä vaan uusista liikeideoista muodin ja päivittäistavarakaupan parissa. Named ja Original Unverpackt haastavat ihmisiä tarkastelemaan kuluttamista uudesta näkökulmasta.

Named on helsinkiläisten sisarusten Saara ja Laura Huhdan perustama vaatemerkki. Valmiiden vaatteiden sijaan Named myy kaavoja, joiden avulla käsityötaitoiset muodin ystävät voivat ommella itselleen vaatteita. Huhdat kertovat nettisivuillaan tahtovansa ”herättää ajatuksia eettisestä ja ekologisesta kuluttamisesta”. Itse tehdyn vaatteen kohdalla työntekijän oikeuksista ei ainakaan tarvitse olla huolissaan.

Helsingin Sanomien Nyt-liite esitteli toisen uuden tulokkaan. Saksalainen ruokakauppa Original Unverpackt on herättänyt paljon kiinnostusta, vaikka ensimmäistäkään myymälää ei vielä ole avattu. Yrityksen liikeidea on yksinkertainen, kaikki tuotteet myydään pakkaamattomina. Ostokset tehdään omiin, tai kaupasta lainattaviin, pusseihin ja purnukoihin. Irtomyynnissä on ruoan lisäksi kaikkea vaipoista hammastahnaan. Rahoitusta idean toteuttamiseen haettiin joukkorahoituspalvelusta. Tällä hetkellä lähes 3500 ihmistä on tukenut Original Unverpacktia yli 90 000 eurolla. Ihmiset siis selvästi haluavat vaikuttaa siihen miten kuluttavat.

Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, Original Unverpackt toimii jatkossa franchising-periaatteella. Mitenköhän onnistuisi Suomessa esimerkiksi maidon myynti omaan pulloon? Täällä monet hyvät ideat kaatuvat pikkutarkkoihin lakeihin, joita virkaintoiset viranomaiset innokkaasti valvovat. Useat ekokaupat ovat joutuneet harkitsemaan uudelleen pesuaineiden myyntiä asiakkaiden omiin täyttöpulloihin tarkkailun tiukennuttua.

Yhteiskunnan kaavamaisuus ja säännöt on helppo hyväksyä miettimättä. Ennustettavuus tekee arjesta helppoa ja turvallista. En varmaan ole ainoa, jota samalla muotilla rakennetut kaupat, ravintolat, kampaamot ja uraputket kuitenkin ahdistavat. Riskien ottaminen ei ole helppoa yhteiskunnassa, jossa kaikki on valmiiksi suunniteltua. Tiedän, että omiin taitoihin ja ideoihin luottaminen on välillä vaikeaa. Juuri siksi arvostan sellaisia rohkeita ihmisiä, joita Namedin ja Original Unverpacktin takaa löytyy.

Toivottavasti tämä on vasta esimakua kuluttajuuden (r)evoluutiosta.

Tagit: , , , ,

2 kommenttia

  1. Maidon myyntiä omaan pulloonhan on jo periaatteessa kokeiltukin Suomessa aivan näinä vuosina. Tilamaidon myynti suuressa mittakaavassa on vain todella vaikea toteuttaa osaksi juuri näiden pikkutarkkojen lakien ja säännösten takia. Toinen maidon irtomyyntiä hankaloittava asia on maidon herkkyys säilytyksessä ja kuljetuksessa. Maatiloilla ei ole laitteita maidon pastoröimiseen, joten kuljetusmatka ei voi olla kovin pitkä eikä lämmin mikäli ostaa irtomaitonsa suoraan tilalta. Irtomaidon myynti on myös työvoimavaltaista, joten sekin rajoittaa maidontuottajan halukkuutta aloittaa sen myyntiä -onhan karjatilalla paljon päivittäistöitä ja kesällä myös paljon rehunkeruuseen ja laidunnukseen liittyviä sesonkitöitä. Kaupasta ostettava irtomaito vaatisi sekin oman toimitusketjunsa ja vielä sitoisi kaupan henkilökuntaa mittakannun kahvaan – ja kuka valvoisi mittakannun riittän tiheää pesua ja myyjien käsihygieniaa. Sinänsä mielenkiintoinen ajatus tämä maidon irtomyynnin paluu takaisin vähittäiskauppaan; sitähän myytiin vielä 60luvulla irtotavarana kivijalkapuodeissa. Moni vähemmän herkkä tuote sopii mielestäni helposti ja mainiosti tälläiseen unverpackt-myyntiin ja niinhän itseasiassa joitakin tuotteita nykyään myydäänkin. Lähinnä tulee mieleen hedelmä- ja vihannestiskin tuotteet, joista iso osa laitetaan tuottajan toimesta pahvilaatikkoon ja seuraava pakkaaminen tapahtuu vasta kaupan tiskillä, kun kuluttaja valikoi itselleen tomaatteja, omenoita, perunoita tms. Aivan pakkaamatta on vaikea saada kaikkea ruokaansa ostetuksi, koska onhan tarkoitus saada ruoka kotiin asti käyttökuntoisena. Pakkaus suojaa tuotetta kuljetusten aikana mm. valolta (perunat), kolhuilta (kananmunat), pieneliöiltä(maito) ja lialta (mansikat). Oleellista on käyttää minimaalisinta vaihtoehtoa. Mietin tuon saksalaisen liikkeen lainattavien kassien ja purkkien kohdalla, että onko niissä jokin panttisysteemi tms. niiden palautumisen ja kierron turvaamiseksi? Täysin ilmaiset tavarat kun tuppaavat unohtumaan kotiin ja sitten helposti otetaan kauppareisulla taas uudet. Jokuhan kuitenkin maksaa sen mitä joku saa ilmaisena.

  2. Sanompa sanaseni tästä kaavapuolesta:

    Named on kyllä hieno juttu ja hellä on tosi kauniita kaavoja. Arvostan kyllä sitäkin!
    Tässä kuitenkin vinkki myös uusiin, aivan ilmaiseksi ladattaviin ohjeisiin ja kaavoihin! En tiedä tiesitkö Aino (tai lukijatkaan) tästä vielä, julkaistiin FASHION REVOLUTION DAYN kunniaksi huhtikuussa.
    ”Trashionista Outi Pyy ja ompelijamestari Mirjami Malleus-Lemettinen halusivat osallistua Vaatevallankumous-päivän tapahtumiin tekemällä jotain sellaista mitä Suomessa ei ole aiemmin vaatealalla tehty. He suunnittelivat ja valmistivat Suomen ensimmäisen open sourcekierrätysvaatemalliston, johon kuuluu kahdeksan eri tuotetta. Trashion/Remade-malliston materiaalina on t-paidat, joista voit loihtia mm. monella eri tapaa puettavat joogahousut, turbaanin tai kesäisenmaximekon.”

    Mallistohan on toteutettu kierrätysmateriaaleista, ja monet osa malleista on hyvin yksinkertaisia, aloittelijankin helppo toteuttaa. Ladattavissa täällä: http://remake.fi/trashionremade-mallisto/

    Kannattaa myös muistaa, että vaikka työtekijän olot voi varmistaa itse tehden, niin kankaiden alkuperää on välillä erittäin vaikea selvittää, jopa vaikeampaa, kuin vaatteiden valmistusmaa tms. Monille voi olla vaikeaa soveltaa esim. kierrätysmateriaaleja ”tavallisiin” ohjeisiin ja kaavoihin, vaikka periaatteessahan minkä tahansa mallin voi toteuttaa kierrätetystä materiaalista. Itse kuitenkin näkisin, että suurimmalle osalle kotiompelijoista on helpompaa tehdä oma vaatteensa kierrätetystä materiaalista ohjeista, joissa on kierrätysmateriaali lähtökohtana.

Kommentoi

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi