Kuvituskuva

Koe, älä osta

Mitä sinulle tulee mieleen sanasta ”elämys”? Jotain maksullista?

Elämysyrityksen tarjoilema täydellinen paketti vai sattumalta eteen tullut ihmeellinen ja ikimuistoinen hetki?

Tutkimusten mukaan elämykset ja kokemukset tekevät meidät onnellisemmaksi kuin tavaraostokset (Boven & Gilovich 2003; Carter & Gilovich 2010). Elämys voi jättää pysyviä muistijälkiä, jopa muuttaa ihmistä ja auttaa katsomaan maailmaa uusin silmin. Se voi rentouttaa kokonaisvaltaisesti tai aktivoida sopivasti aivotoimintaa.

Tavaran ostamiseen liittyvä mielihyvä on voimakasta, mutta kestää vain lyhyen ajan. Ostettu tavara voi tietenkin ilahduttaa mieltä vielä vuosienkin päästä, jos se on erityisen kaunis tai hyvin toimiva. Mutta aika harva ostoksistamme kuuluu noiden helmihankintojen joukkoon. Itse ainakin törmään aika ajoin kotonani esineeseen, jonka äärellä joudun todella hämmästelemään, miksi sen olen aikoinani hankkinut.

Tällä viikolla, marraskuun viimeisenä perjantaina, vietetään Älä osta mitään -päivää teemalla ”Koe, älä osta”. Päivä on tarpeellinen, sillä länsimaiden ihmiset ostavat tällä hetkellä turhaa niin paljon, ettei ympäristö meinaa kestää tavaran raaka-aineiden tuotannon, valmistuksen, kuljetuksen ja varastoinnin aiheuttamaa rasitusta. Ylenmääräinen ostelu aiheuttaa myös jäteingelman, kun kirpputorit ja kaatopaikat pullistelevat hyväkuntoista tavaraa.

Jos kerran elämykset tekevät meidät onnellisemmaksi kuin tavara, miksi edelleen hamstraamme sitä? Eikö meidän pitäisi kaiken järjen mukaan viettää arvokas vapaa-aikamme ostoskeskusten sijaan metsäretkillä, kynttilän valossa rakkaiden ihmisten kanssa tai uusia taitoja, vaikkapa neulontaa tai kitaransoittoa opetellessa?

Elämykset ja aidot kokemukset vaativat usein hieman vaivannäköä: on poikettava tutuilta urilta ja valittava uusi reitti töistä kotiin tai rohkaistuttava soittamaan jo vieraaksi käyneelle tuttavalle. Olemme niin mukavuudenhaluisia, että pysymme mieluummin vanhoissa kaavoissamme ja mielihyvää etsiessä tartumme valmiiksi rakennettuihin, liukuhihnalta annosteltuihin ”ostoselämyksiin”. Yritämme tyydyttää sisäistä rentoutumisen ja mielihyvän kaipuutamme alennusmyyntien tarjoamalla hetken huumalla.

Ihmettelin viime viikolla ystävän kanssa, miten on niin vaikea löytää omasta arjesta aikaa eräälle meille hyvin rakkaalle puuhalle. Tajusimme, että kiireen lisäksi takana vaikuttaa pelko: mitä jos en
enää osaakaan, mitä jos petyn? Mitä jos olen jo menettänyt sen arvokkaan, mitä minulla joskus oli?

Toisaalta, mikä olisi sen hienompi elämys, kuin omien pelkojen voittaminen?

Tagit:

1 kommentti

  1. Kannatan ehdottomasti että ihmiset tavaran sijaan haluavat elämyksiä. Siksi ihmettelen ainaista parkumista ostamisen ja kuluttamisen pahuudesta. Miten paha on ympäristön kannalta jos maksan intialaisesta päänahan hieronnasta tai ostan lipun elokuviin? Onko ostettu elämys jotenkin pahempi kuin ystävän suorittama hiustenleikkaus? Minusta on hienoa jos voin itse saada elämyksen ja samalla auttaa toista tienaamaan elantoaan. Kuluttaminen ja ostaminen nähdään usein liian mustavalkoisena.

Kommentoi

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi