Kuvituskuva

Kertakäyttökulttuurista

Kävin eräänä flunssaisena päivänä apteekissa tiedustelemassa paristoja kuumemittariin. Sain vastaukseksi, ettei heillä ole niitä myynnissä, sillä uuden mittarin ostaminen tulee halvemmaksi.

Flunssaisena en jaksanut lähteä metsästämään paristoja kauempaa, joten tyydyin ostamaan uuden kuumemittarin.

Kertakäyttökulttuuri on nykyään hyvin yleinen ilmiö niin kodinkoneissa kuin tekstiileissäkin. Tuote ostetaan, sitä käytetään hetken, se heitetään pois ja tilalle ostetaan uusi vastaava. Syitä tällaiseen kulutusketjuun voivat olla esimerkiksi laiskuus (en jaksa korjata, koska uuden saa helposti) tai taloudellinen kannattamattomuus (uuden ostaminen tulee halvemmaksi, kuin korjaus).

Usein myös yritykset itse kannustavat kertakäyttökulttuuriin joko hinnoittelun avulla tai tuottamalla tuote siten, että se hajoaa tietyn ajan kuluttua ostamisesta. Näin tavaraa saadaan myytyä enemmän ja asiakas palaa aina takaisin ostamaan uuden hajonneen tuotteen tilalle. Toisaalta yrityksillä on myös paine tarjota asiakkaille koko ajan uutta ja tehokkaampaa halvemmilla hinnoilla, ja näiden kriteerien ohella on lähes mahdotonta edes tarjota tuotteelle myös kestävyyttä.

Itse harmittelin joutuessani ostamaan uuden kuumemittarin, sillä vanha oli vielä periaatteessa ihan toimiva. En nähnyt ostostani mitenkään järkevänä, ja pidin itsestäänselvyytenä, että paristoja olisi ollut myynnissä.

Asiaa miettiessäni tulin kuitenkin ajatelleeksi, että mitä jos paristoja todella olisi ollut hyllyssä. Olisinko valinnut kalliimmalla hintalapulla varustetut paristot, vai sen uuden kuumemittarin?

Tällä kertaa valinta tavallaan tehtiin puolestani, sillä paristoja ei ollut. Mielestäni silti on hyvin tärkeää miettiä, mihin omat valinnat perustuvat. Haluanko täyttää omat tarpeeni mahdollisimman nopeasti ja helposti vai pyrinkö suojelemaan ympäristöä?

Tagit:

6 kommenttia

  1. Led-kynttilät, joita nykyään on muotia viedä haudoille palamaan oikeiden kynttilöiden asemesta, kuuluvat varmasti samaan sarjaan noiden patterikuumemittarien kanssa. Sinänsä on kätevää, että ei tarvitse pelätä kynttilän sammumista tuulisilla hautausmailla… Mutta kun se ledkynttilä noin muuten on aikas turhake tavaraksi. Patterikäyttöinen kuumemittari sentään on monasti tarpeellinen saman hinta- ja kokoluokan verme. Ledkynttilän patterin tyjetessä voi monelle tulla mieleen ostaa seuraalla kerralla kokonaan uusi kynttilä, kun noi nappiparistot on samoissa hinnoissa. Ja roskaa syntyy… Taidan itse osaltani jättää noi hautojen led-kynttilät kaupan hyllylle.

  2. Hei jyvis!

    Esimerkkisi LED -kynttilöistä on todella osuva tämän otsikon alle, kiitos siitä. Ja olet oikeassa siinä, että kuumemittari sinänsä on kyllä tarpeellinen kapistus kotitalouksissa. Eikä toinen samanlainen kaada tietenkään maailmaa. Mutta silti mielestäni olisi hyvä miettiä, voisiko hinnoittelun avulla kannustaa asiakkaita ensisijaisesti korjaamaan vanhan tuotteen.

    • Samaa mieltä! Ihan älytöntä, kun ei kannata korjata. Etenkin kun patterien vaihto ei varsinaisesti ede ole korjaamista vaan ihan patterien vaihtoa niinkun syöminen tai auton tankkaus. :)

  3. Mahtaiskohan sopivia paristoja löytyä muualta kuin apteekista? Esim. paristojen erikoisliikkeistä? Jos paristojen löytäminen on mahdotonta niin yrittäisin löytää mittarin, joka ei sellaisia tarvitse.

    • Hei Heidi! Varmasti sopivia paristoja olisi voinut löytää jopa suuremmista marketeista. Kirjoituksen pointtina oli kuitenkin niiden hankala saatavuus ja hinnoittelu, mikä kannustaa kertakäyttökuluttamiseen. Tietenkin olisi hyvä aina valita mahdollisimman ekologisesti, ja ajan kanssa puntaroida vaihtoehtoja. Jossain tulee kuitenkin, ainakin itselläni, se raja vastaan, missä helppous ja taloudellisuus valitettavasti ratkaisevat.

      • Niinhän se on. Jotkut ostokset, jotka ei ole niin kiireellisiä, kestää vähän vaivannäköä, mutta suurin osa täytyy tehdä siellä missä muutenkin usein käy ja valita niistä vaihtoehdoista, jotka on saatavilla. Tässä syyllistäisin valmistajia ja myyntipuolta: Miksi mm. kuumemittarista on tehty hinnoittelulla kertakäyttötuote, joka on niin halpa, että patterien vaihtokin on kalliimpaa. Tässä taitaa kyllä näkyä se, että ostajat tahtovat halpaa ja se, joka tekee halvalla saa tuotteensa myytyä. Sinänsä tän viimeisen perustelun tekee kummalliseksi se, että onhan siellä uudessakin mittarissa paristo, eihän 1+1 pitäisi olla 0,75?

Kommentoi

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi