Kuvituskuva

Ja tuhkasta nousee – trendiväri!

En ole koskaan oikein ymmärtänyt muotia. Mitä järkeä on yrittää pysyä ajan tasalla, että osaisi panostaa siihen, että näyttää samalta kuin kaikki muutkin, jotka yrittävät pysyä ajan tasalla? Ja puolen vuoden kuluttua taas sama uudestaan.

Ennen kuvittelin, että muoti on vähän niin kuin luonnonvoima, joka muhii kaduilla ja klubeilla, ja versoaa kuin itsestään parhaakseen katsomaansa suuntaan. Mutta muutossa osui silmiin vanha sisustuslehti, joka valotti muotivärien syntyä. Ehei, värit eivät suinkaan kumpua alakulttuureista trendinnuuskijoiden kautta kauppoihin, vaan värit päättää ihan järjestö: Intercolor eli IC – International Commission for Color. Suomessakin on oma porukkansa, ICfin.

Jäsenmaat tekevät järjestölle ehdotuksia tulevista väritrendeistä, ja kaksi kertaa vuodessa kokoonnutaan nuijimaan päätöksiä. Väriennusteet lyödään lukkoon noin 1,5-2 vuotta ennen kutakin sesonkia, jotta valmistajille jäisi aikaa värjäillä lankoja ja kankaita.

Eli jos haluat tietää ensi kesän muotivärit, älä turhaan odota kevään naistenlehtiä, vaan käy katsomassa netissä värikartat –ja olet aikaasi edellä! Jos haluat olla toden teolla suunnannäyttäjä, tässä vinkki: myös kesän 2010 värikartta on jo ilmestynyt. Talven 2010-2011 värejä luotaava kokous pidettiin joulukuun alussa Berliinissä ja kauden väriennuste ilmestyy huhtikuussa.

IC:n mukaan maailman tapahtumat heijastuvat väreihin, jotka viestivät kulttuurista, taloudesta ja maailmantilanteesta. Tosiaan: vanha sisustuslehteni on vuodelta 2003, jonka värit päätettiin kaksi vuotta aiemmin, juuri WTC-iskujen jälkeen. Niinpä paleteiksi valittiin muun muassa ”Uusi kasvu”, jonka hauraan vaaleat sävyt kuvaavat sitä, miten synkän kauden jälkeen alkaa uusi nousu. ”Olemassaolon kulmakivet” taas nojaa turvallisiin ja klassisiin sävyihin. ”Nauti nyt, huomisestahan ei tiedä!” –väriryhmä taas vie ikävät ajatukset arjesta unelmiin ja satuihin. Kuulostaako tämä kenenkään muun mielestä aavistuksen perverssiltä touhulta?

Myös luonnonsuojelu näkyy muotiväreissä. Viime kesän kuuma valinta oli Organic Food –paletti, jonka ”hitaasti kypsyneet, maanläheiset sävyt muodostavat aina harmonisia yhdistelmiä”. Ensi kesänä taas pukeudutaan Primeval tones –karttaan, jota ”sävyttää pohdinta maailman alun väreistä ja niihin vaikuttaneesta kehityksestä: miljoonien vuosien hitaasta kehityksestä nykypäivän lyhytnäköisyyteen. Kuinka paljon ihmisten toimet ovat vaikuttaneet värien muutoksiin? Mikä on luonnollisen ja keinotekoisen välinen ero?”

Voit ympäristötietoisena kuluttajana valita myös Contract-paletin, joka ”symbolisoi toivoa, vakaata lupausta suojella luontoa. Eri sävyiset vihreät esiintyvät rehellisesti luonnon- ja keinomateriaaleissa toisiaan loukkaamatta. Virtuaalinen ja todellinen maailma ovat vuorovaikutuksessa.”

Hetkinen – eikös muodin tehtävä ole saada näyttämään vanhat vaatteet ja pyyhkeet epämuodikkailta, jolloin ihmiset ostavat uusia vaatteita ja pyyhkeitä, vaikka eivät niitä käytännöllisesti ajatellen tarvitsisikaan? Ja eikös se ollut vähän niinkuin ristiriidassa luonnonsuojelun kanssa?

Joulukuun Berliinin kokouksessa olisi ollut mielenkiintoista leijailla kärpäsenä katossa: mitenköhän globaali talouskriisi aiotaan pukea talven 2011 värikartassa niin houkutteleviksi sävyiksi, että ihmiset innostuvat shoppaamalla kääntämään talouden uuteen nousuun.

Tagit:

Kommentoi

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi