Kuvituskuva

Henkilökohtaiset päästökiintiöt – ei scifiä enää

Kun jossakin seminaarissa puhutaan kulutuksesta ja ympäristöstä, loppuhuipennuksena on usein kysymys siitä, pitäisikö meillä olla kulutuskiintiöt. Oikeudenmukaistahan olisi, jos jokainen saisi rasittaa ympäristöä vain sen verran, että kaikki muutkin maailman ihmiset voisivat toimia samoin.

Henkilökohtaiset päästökiintiöt eivät ole kuitenkaan enää mitään eko-scifiä, vaan Iso-Britanniassa on viime vuosina pohdittu useammankin selvityksen voimalla, mitä niiden konkreettinen toteuttaminen tarkoittaisi. Ideana olisi, että kaikille jaettaisiin henkilökohtaiset ilmastopäästökiintiöt, joilla voisi käydä kauppaa muiden kanssa. Tästä syystä järjestelmästä puhutaankin Briteissä yleensä henkilökohtaisena päästökauppana (Personal carbon trading, PCT).

Minun on myönnettävä, että olen hiukan ihastunut PCT:hen. Tykkään siitä ensinnäkin siksi, että se on sovitettavissa yhteen ilmasto-oikeudenmukaisuusajattelun kanssa. Toisaalta se laittaa saastuttajan maksamaan, kun kiintiön ylittäville päästöille pitää ostaa luvat markkinoilta. Parasta on kuitenkin se, että se antaa vähän päästäville mahdollisuuden saada rahallista korvausta ympäristösankaruudestaan. Päästökiintiöhän voisi toimia eräänlaisena perustulon siemenenä vähän ansaitseville ja siten usein vähän kuluttaville ihmisryhmille kuten opiskelijoille.

Henkilökohtaisten päästökiintiöiden tärkeänä puolena olisi se, että niiden kautta myös kulutuspuolelle saataisiin vahvaa ohjausta. Nythän esimerkiksi liikennettä on vaivannut niin kutsuttu rebound-ilmiö, jossa liikenteen määrien ja monesti myös autojen koon kasvu on syönyt polttoainetehokkuudessa syntyneet ympäristöparannukset.

Reboundin näkökulmasta nyt pöydällä olevat päästökiintiömallit ovat tosin aukkoisia. Niissä ei ole mukana esimerkiksi ruokaa, joka kuitenkin vastaa Suomessa noin neljännestä yksityisen kulutuksen kasvihuonekaasupäästöistä. Asumisen ja liikkumisen suuret virrat kuten esimerkiksi sähkön, lämmityksen ja liikennepolttoaineiden päästöt niihin on silti sisällytetty.

Itse kuvittelisin, että päästökiintiöjärjestelmän käyttöönotto tarkoittaisi käytännössä eräänlaista kaksoisvaluuttajärjestelmää, jossa ainakin tietyistä tuotteista pitäisi rahan lisäksi polttaa myös hiilimerkkejä. Merkkien ostaminen ja myyminen ei kuitenkaan olisi sen kummallisempaa kuin muidenkaan pankkiasioiden hoito: esimerkiksi päivän vaihtokurssilla saisi muutettua oman hiilikiintiönsä rahaksi – ja toisin päin.

Tavalliset britit ovat kuitenkin suhtautuneet epäilevästi henkilökohtaisiin päästökiintiöihin, ja järjestelmän on myös laskettu olevan suhteellisen kallis saataviin päästövähennyksiin verrattuna. Sen perustamiseen tarvittaisiin laskelmien mukaan lähes 800 miljoonasta 2,2 miljardiin euroa, ja vuosittaiset käyttökustannukset olisivat samaa luokkaa.

Henkilökohtaisilla päästökiintiöillä voisi kuitenkin olisi merkittävä vaikutus siihen, miten ihmiset hahmottavat ilmastonmuutoksen vakavuuden, syyt ja taloudelliset seuraukset. Kun demokratiassa kansalaiset päättävät asioista, tällaisen ymmärryksen syventäminen olisi tärkeää. Päästöjen leikkaamisen ja tulojen tasaamisen ohella henkilökohtaiset päästökiintiöt olisivat siis osa ilmastonmuutosajan kansalaisuuden synnyttämistä.

Tagit:

4 kommenttia

  1. Idea on mielestäni hyvä ja kannatettava. Toki tästä varmasti nousee poru. Suomessa esim. siitä, että miksi harvaan asutuilla seuduilla asuvia rangaistaan esim. oman auton käytöstä, koska he eivät pysty julkista liikennettä käyttämään, koska sitä ei ole.

    Ja onko lapsilla samankokoiset päästökiintiöt kuin aikuisilla, jolloin lapsi perheet kiintiöistä hyötyvät? Aikamoinen ympäristötekohan on olla hankkimatta lapsia.

  2. Pahoittelut, että tähän kommenttiin vastaaminen on viivästynyt. Iso-Britannian selvityksissä on kehitetty erilaisia malleja, joissa toisissa päästökiintiöjärjestelmässä ovat mukana vain aikuiset, toisissa myös lapset ja jotkin organisaatiot. Lasten kiintiöksi kaavailtiin muistaakseni kuitenkin vain puolta aikuisten kiintiöstä.

Kommentoi

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi